En konsument som bytt från Iphone till en Android-mobil har stämt Apple för att textmeddelanden skickade genom Imessage inte kommit fram till den nya mobilen.
En tidigare Iphone-användare som gått över till Android har stämt Apple för att meddelanden skickade med Apples tjänst #Imessage inte levererats till den nya Android-mobilen, rapporterar Bloomberg.
Enligt stämningen har Apple hindrat meddelanden från att komma fram till användarens nya mobil, och konsumenter som byter till mobiler av annat märke straffas på så vis, och hindras från att nyttja sitt mobilabonnemang fullt ut.
Användaren som stämmer menar också att Apple inte upplyst tillräckligt tydligt om begränsningarna i Imessage, och att tjänsten automatiskt aktiverades i samband med köpet av Iphone. Som ett resultat har nu ett flertal textmeddelanden missats, vilket har orsakat skada, skriver Apple Insider.
Apples tjänst Imessage tillåter IOS-enheter och Mac-datorer att kostnadsfritt skicka text- och bildmeddelanden till varandra, men tjänsten stöder inte enheter med ett annat operativsystem. I ett supportdokument varnar Apple för detta och uppmanar användare att stänga av Imessage i samband med export av sitt SIM-kort till en ny mobiltelefon. I annat fall kan tjänsten fortsätta att ta emot meddelanden i upp till 45 dagar.