Italien utreder hur internetföretag säljer appar

Italienska myndigheter undersöker om Apple, Google, Amazon och franska utvecklarna Gameloft vilesleder konsumenter med appar som verkar gratis, men erbjuder köp inuti appen.

Tidigare i år började EU-kommissionen att undersöka om det behövs tydligare riktlinjer för köp inuti appar för att inte vilseleda konsumenterna och förde samtal med bland andra Apple och Google.

Nu inleder italienska myndigheter en utredning där de vill utröna om Apple, Google och Amazon, som alla tre säljer appar, och Gameloft, ett franskt spelutvecklingsföretag, vilseleder konsumenter med de så kallade freemium-apparna som är gratis att ladda ned, men som innehåller köp inuti appen, rapporterar Wall Street Journal. I ett uttalande säger myndigheterna att det inte verkar vara tydligt vad appar kostar på förhand.

"Konsumenter kan ledas att tro, i motsats till verkligheten, att ett spel är helt gratis och vet därför inte från början spelets verkliga kostnad. Det verkar också som att det saknas information om hur man utesluter eller begränsar möjligheten att göra köp inne i appen."

EU-kommissionen har varit i kontakt med de italienska myndigheterna och säger att man fortsätter att arbeta för ett samordnat agerande i frågan. Apple och Google har nekat att ge några kommentarer och WSJ fick inte tag på Gameloft.

Apple har under det senaste året gjort flera mindre förbättringar till App Store. Tillsammans med IOS 7.1.1 kom en tydligare märkning av vilka appar som erbjuder köp inuti appen.

Flera av de riktigt populära apparna från europeiska utvecklare är gratis att ladda ned men erbjuder sedan köp inuti appen, exempelvis Angry Birds, Clash of Clans och Candy Crush Saga.

Italien kan utdela böter på maximalt fem miljoner euro till vardera av de undersökta företagen om de har begått något fel. Inga stora belopp för något av företagen, men italienarna har tidigare lyckats påverka Apple. Företaget fick böter under 2011 för sättet som de marknadsför sina utökade garantier i landet och gick till slut med på att ändra marknadsföringen av Applecare Protection Plan.