Nu kan också mindre företag använda sig av Spotify i sina butiker eller restauranger med hjälp av det nya abonnemanget Spotify Business.
Spotify samarbetar med det nya bolaget Soundtrack Your Brand och lanserar tjänsten Spotify Business som låter företag spela upp musik från tjänsten på publika platser som restauranger, butiker, kaféer eller frisörsalonger. De vanliga kontona är bara för privat bruk så den här möjligheten att spela musik kommersiellt har saknats tills nu.
Det här är ett nytt abonnemang som kostar 349 kronor i månaden exklusive moms. Företag betalar med det för rätten att spela musik utan begränsningar för gäster och kunder. Men det här är inget för stora bolag, Spotify Business sätter ett tak för den årliga omsättning på tio miljoner kronor.
Abonnemanget tar hand om licenserna till kompositörer och skivbolag, men företagskunderna får själva betala in till STIM (kompositörer) och SAMI (musiker).
Företagen får en lite mer anpassad Spotify-klient som kan schemalägga spellistor för varje dag i veckan med rätt sorts musik för rätt tidpunkt. Det finns också ett offline-läge för lokaler utan internetuppkoppling. Samma kreditkort kan kopplas till fem abonnemang vilket passar ägare av exempelvis flera butiker.