I ett pressmeddelande tillkännager Apple deras ryktade uppköp av hörlurstillverkare och den strömmande musiktjänsten Beats för 3 miljarder dollar.
Uppgifterna om att Apple köper #Beats har nu bekräftats i ett pressmeddelande, där parterna tillkännager att Apple köper både den strömmande musiktjänsten Beats Music och hörlurstillverkaren Beats Electronics. Priset uppges vara 3 miljarder dollar, motsvarande 19,9 miljarder kronor. Av dessa ska cirka 400 miljoner dollar (runt 2,6 miljarder kronor) överlåtas över en icke angiven tidsperiod. Apples vd Tim Cook säger om affären:
"Musik är en sådan viktig del av våra liv, och har en särskild plats i hjärtat hos Apple. Det är därför vi har fortsatt att investera i musik, och nu för samman dessa extraordinära team så att vi kan fortsätta att skapa de mest innovativa musikprodukterna och tjänsterna i världen."
Affären beräknas vara genomförd under Apples fjärde räkenskapskvartal, det vill säga tredje kvartalet 2014 om köpet godkänns av amerikanska konkurrensmyndigheter. Beats medgrundare Jimmy Iovine uttryckte också sin glädje över tillkännagivandet:
"Jag har alltid vetat i mitt hjärta att Beats hör ihop med Apple. Vår tanke med företaget när vi startade var inspirerad av Apples ojämförbara förmåga att föra samman kultur och teknik. Apples djupa engagemang för musikälskare, artister, låtskrivare och musikindustrin är någonting alldeles särskilt."
Under gårdagen intervjuades Jimmy Iovine tillsammans med Apples chef över Itunes och internettjänster, Eddy Cue under Code Conference, tidigare All Things Digital. Som 99mac rapporterat skulle Cue tidigare ta plats på scenen tillsammans med kollegan Craig Federighi. Istället fick nu Cue och Iovine diskutera uppköpet av Beats, som är Apples största köp genom tiderna.
Under intervjun sade Eddy Cue att affären handlade om Apples fortsatta önskan att investera i och satsa på musik, rapporterar 9to5mac. Cue beskriver Iovines som en av de "smartaste personerna" han träffat. Beats andre grundare Dr. Dre beskrevs som "en otrolig artist med ett fantastiskt musiköra" och Cue sade att de båda skulle passa perfekt hos Apple.
Cue beskrev också Beats strömmande tjänster som ett exempel på en prenumerationstjänst för musik som gjorts på rätt sätt. Det avslöjades också att Beats har 250 000 prenumeranter på sin tjänst som lanserades för tre månader sedan och i dagsläget endast finns tillgänglig i USA. Apples digitala musikbutik Itunes nådde nyligen en milstolpe med 35 miljarder sålda låtar, och tjänsten Itunes Radio har enligt Cue 40 miljoner lyssnare världen över.
Enligt Iovine och Cue kommer de två tjänsterna komplettera varandra. Itunes har en stor användarbas med 800 miljoner Itunes-konton kopplade till betalkort. Detta kan hjälpa Beats prenumerationstjänst att växa ytterligare. Enligt Cue kommer de båda tjänsterna att bli större än bara summan av de två.
"Det är inte 2 + 2 = 4. Det kommer att bli mycket större än så"
, sade Cue.
Under intervjun avslöjades också att Beats kommer att finnas kvar som märke under Apple. Intervjuaren Walt Mossberg frågade varför, på vilket Cue svarade:
– Detta är bara början.