Apple köper söktjänsten Spotsetter

Efter köpet av Beats öppnar Apple plånboken igen, och köper den sociala rekommendationstjänsten Spotsetter för ett okänt belopp.

Apple har i tysthet köpt upp rekommendationstjänsten Spotsetter för ett okänt belopp. Förhandlingarna ska ha pågått en tid, men avslutades snabbt förra veckan efter att andra parter visade intresse, rapporterar Techcrunch.

Spotsetter är en så kallad social söktjänst, som erbjuder personliga rekommendationer för olika aktiviteter som restauranger och underhållning. Tjänsten kombinerar vänners rekommendationer från nätverk som Facebook, Twitter, Instagram och Foursquare med recensioner från sajter som Yelp, Michelin och New York Times. Resultaten visas som ett lager ovanpå en karta.

Enligt Techcrunch syftar köpet i första hand till att knyta två av grundarna till Apple, nämligen Stephen Tse som tidigare arbetat med Googles karttjänster och Johnny Lee. Deras Linkedin-profiler visar numera att de jobbar på Apple. En del av övriga anställda på Spotsetter uppges också ha följt med vid köpet.

Spotsetter lanserades för nästan ett år sedan som en app på både App Store och Google Play, men apparna har nu plockats bort. Enligt företagets blogg var man intresserad av att vidga verksamheten till att erbjuda rekommendationer på kroppsburna enheter, som Google Glass eller en eventuell Iwatch. Hur eller om köpet av Spotsetter passar in i Apples planer inom det området är i dagsläget okänt.