Enligt rapporter från användare låter Soundcloud skivbolaget Universal på egen hand ta bort upphovsrättskyddat material från konton. Soundcloud vill inte kommentera uppgifterna, men hävdar att de har en rättvis hantering.
Musiktjänsten #Soundcloud grundades av svenskarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss, och har blivit en mycket populär plattform för både etablerade och mindre artister. Detta tack vare hur enkelt det är att ladda upp egen musik och dela via sociala nätverk som Facebook.
Samtidigt har Soundcloud kritiserats av användare för att material som påstås innehålla upphovsrättsskyddad musik eller samplingar tas bort, utan möjligheter för användare att bemöta eller få detaljerad information om var problemen ligger.
I takt med att Soundcloud växer blir också intresset av att hålla en god relation med skivbolagen större. I mars rapporterade Digital Music News att Soundcloud inlett samtal med skivbolag om ett licensavtal för upphovsrättsskyddad musik.
För tillfället opererar Soundcloud enligt samma princip som exempelvis Youtube och Google, vilket innebär att de inte behöver bevaka det innehåll som deras användare lägger upp förutsatt att det finns en process som tillåter material att snabbt plockas bort på begäran av rättighetsinnehavaren.
Systemet har länge varit gynnsamt för Soundcloud då rättighetsinnehavaren måste flagga och meddela Soundcloud för varje enskilt upphovsrättsbrott. Detta är något som i praktiken blir omöjligt, då cirka tolv timmars musik laddas upp på Soundcloud varje minut, enligt USA Today.
Mot Youtube och Google har skivbolag och andra intressegrupper reagerat med att helt enkelt överösa systemet med anmälningar. I november förra året blev till exempel den brittiska musikorganisationen BPI, först i världen med att ha skickat 50 miljoner notiser till Google gällande länkar till upphovsrättsskyddat innehåll, enligt Musicweek.
Enligt Digital Music News är Soundcloud ytterst ovilliga att hamna i en liknande situation. I jämförelse med Google saknar Souncloud både ekonomiska och juridiska muskler att hantera en sådan massiv flod av notiser om att ta bort innehåll.
Möjligtvis har Soundcloud nu hittat ett sätt att göra skivbolagen till viljes. På musikbloggen Do Androids Dance finns en rapport om Greg Morris som använder Soundcloud för distribution av ett egenproducerat radioprogram. Morris upptäckte att hans konto stängts av efter tre anmälningar om brott mot upphovsrätten. Han fick dock ingen närmare beskrivning av vilket material det gällde. Vid en kommunikation med Soundcloud via e-post fick han beskedet att det var Universal Music som själva tagit bort innehållet, utan assistans från Soundcloud.
Greg Morris, som tillhör Soundclouds premium-användare och alltså betalar för tjänsten, ansåg att han blivit orättvist behandlad och bad att få pengarna tillbaka, något som dock nekades av Soundcloud.
Emma Young, PR-ansvarig för Soundcloud i Europa, vill till 99mac inte gå in på vilka eventuella befogenheter Universal eller andra skivbolag har när det gäller åtkomst och hantering av användarkonton på Soundcloud.
"Vi kan inte kommentera enskilda fall, eller enskilda rättighetsinnehavare, men vi tillämpar våra processer konsekvent och rättvist. Om någon användare anser att innehåll har tagits bort felaktigt, till exempel om de haft tillstånd från Universal Music eller annat skivbolag, så är de välkomna att bestrida borttagningen."
Soundcloud hade enligt USA Today 40 miljoner registrerade användare 2013, och 200 miljoner aktiva lyssnare.