IDC har publicerat siffror för sålda surfplattor bland tillverkare, och Apple behåller sitt försprång över Samsung även om båda tappar mot utmanare.
Under Apples senaste kvartalsrapport meddelades att företaget sålt 13,3 miljoner Ipad under perioden, och Tim Cook sade att han trodde att marknaden hade stor potential att växa, trots att tillväxten saktat av det senaste året.
Nu har analysfirman IDC publicerat siffror för kvartalet över olika tillverkares försäljning och marknadsandel i kategorin surfplattor. Apple leder fortfarande med 26,9 procent av marknaden, vilket dock är en minskning med 9,3 procent jämfört med förra året. Försäljningen i antal har också gått ner från 14,6 till de nyligen rapporterade 13,3.
Samsung fortsätter att inneha andraplatsen med 8,5 miljoner plattor sålda och en marknadsandel på 17,2 procent. Detta innebär en liten ökning från de 8,4 miljoner enheter Samsung sålde motsvarande period förra året, men marknadsandelen har gått ner något från 18,8 procent.
Både Apple och Samsung tappar alltså mot utmanare på marknaden. Tredjeplatsen innehas av kinesiska Lenovo som sålde 2,4 miljoner enheter och har 4,9 procent av marknaden vilket dock innebär en tillväxt från förra året på imponerande 64,7 procent.
Fjärde och femte plats innehas av Asus och Acer som i år har 4,6 procent respektive 2 procent av marknaden. Övriga tillverkare har tillsammans 44,4 procent av marknaden för surfplattor, med 21,9 miljoner enheter skeppade. Den totala försäljningen av plattor har ökat med 11 procent från samma period förra året.
"Fram tills nyligen har Apple och i en mindre omfattning Samsung suttit på toppen av marknaden och endast blivit minimalt påverkade av konkurrenter, säger analytikern Jitesh Ubrani. Nu ser vi tillväxt bland mindre tillverkare och en utjämning av marknadsandelar bland fler tillverkare när marknaden går in i en ny fas."