Apple anställer expert på social media

Apple har anställt Musa Tariq som är expert på sociala medier som "digital marknadsansvarig", vilket visar på att Apple nu vill profilera sig på sociala nätverk.

Apple verkar satsa mer på sociala medier om bolagets senaste rekrytering är något att gå efter. Musa Tariq blir "digital marknadsansvarig" hos Apple, och kommer troligtvis att arbeta nära försäljningschefen Angela Ahrendts. Tariq har bekräftat sin nya position genom att uppdatera sin profil på Twitter, Linkedin och Instagram. Enligt ett Twitter-inlägg har han nu också tillträtt sin position.

Tariq arbetade tidigare tillsammans med Ahrendts när han var chef över marknadsföring via sociala medier på Burberry. Han har också haft samma position på Nike, där han samarbetat med kända atleter för att marknadsföra Nikes produkter digitalt.

Ovanligt för Apple

Rekryteringen av Tariq är anmärkningsvärd då Apple tidigare visat ett ganska svalt intresse för marknadsföring via sociala medier. Särskilt Apples marknadschef Phil Schiller har avfärdat vikten av att betala för att analyser av spridning via sociala nätverk. Enligt ett uttalande av Schiller i samband med rättegången mellan Apple och Samsung i april ansåg han att sådana analyser är enkelt att göra själv, med de inbyggda verktyg som fins i exempelvis Twitter och Facebook.

Det tycks nu som att den inställningen har ändrats - särskilt Angela Ahrendts har uttalat en ambition om att storsatsa på marknadsföring över nätet, och att i högre grad slå samman upplevelsen av att handla i Apples butiker och online.