Det kinesiska företaget Xiaomi har nu gått om sydkoreanska Samsung på hemmamarknaden och är Kinas största försäljare av smarta mobiltelefoner.
Xiaomi grundades för bara fyra år sedan, men har haft en snabb och kraftig tillväxt. Nyligen uppmätte Strategy Analytics det kinesiska elekronikföretaget till världens femte största tillverkare av mobiltelefoner sett till marknadsandelar. Nu har Xiaomi också gått om Samsung på hemmamarknaden Kina.
Enligt en rapport i Wall Street Journal hade Xiaomi under årets andra kvartal en marknadsandel på 14 procent i Kina, och har därmed gått om Samsung som hade 12 procent. Det är en kraftig förändring från första kvartalet 2014 där Samsung ledde stort med 18,3 procent, och Xiamoi endast stod för 10,7 procent. För ett år sedan låg Xiaomi på blygsamma 5 procent.
Framförallt förklaras Xiamos framgångar med en aggressiv marknadsföring och pressade priser. Bolagets smarta mobiltelefoner säljs generellt billigare än Samsungs modeller. Samtidigt satsar Xiami stort på egna e-tjänster och en egen version av Android kallad MIUI, som beräknas ha en användarbas på mer än 50 miljoner enheter.