När 99mac-redaktionen fick chansen att testa Oculus Rift kastade sig vår redaktör Ida Lindkvist över uppgiften och blev efter en stund både imponerad och lätt illamående.
Glasögonen #Oculus Rift har tagit sig hela vägen från att vara ett projekt på gräsrotsfinansieringssajten Kickstarter till att bli uppköpta av Facebook. Drömmen om att kunna befinna sig i virtuella världar utan att fysiskt resa någonstans är långt ifrån död då intresset för enheten är stort utan att den ens lanserats på massmarknaden än.
Företaget bakom Oculus heter Oculus VR, vilket står för Virtual Reality, eller #virtuell verklighet på svenska. Även om de än så länge lyckats bäst, är de långt ifrån först med att prova på att lansera en sådan här typ av produkt.
Redan på 1990-talet provade bland andra Nintendo virtuell verklighet med spelkonsolen Virtual Boy. Just den finns att testa på utställningen Game On på Tekniska museet i Stockholm fram till och med den 28 september. Jag har själv varit där och skrattade lite åt den vid det här laget föråldrade tekniken.
Ett av problemen som hindrade Virtual Boy från att bli en kommersiell framgång var att användarna drabbades av åksjuka och mådde illa så nu när redaktionen fick möjlighet att prova på betydligt modernare Oculus Rift tackade vi så klart ja för att undersöka hur mycket bättre tekniken blivit.
Oculus VR har som mål att nå ut på massmarknaden, men än så länge är det en bit kvar. Sedan förra månaden säljer företaget ett nytt uppdaterat testpaket till utvecklare och andra experimentvilliga med pengar över. För att få en enhet behöver man skiljas från 350 dollar exklusive moms och eventuell tull och andra avgifter.
För att kunna använda Oculus Rift behövs ett konto hos företaget och lite mjukvara till datorn som ska användas. Den här delen är snabbt avklarad, men det blir krångligare när allt ska ställas in och testas.
Efter att ha installerat Oculus Runtime kan jag testa glasögonen med min Macbook Pro Retina där de dyker upp som en extra skärm. Det är nu det märks att det här inte är en produkt för andra än utvecklare och verkliga entusiaster riktigt än.
Skärmdubblering fungerar inte för Mac och glasögonen fungerar därför bara som utökat skrivbord, men när jag först sätter på mig glasögonen är bilden liggande. Det går dock lätt att vrida rätt med Systeminställningar i OS X.
Det följer med ett konfigurationsverktyg för Oculus som hjälper till att anpassa bilden till användarens ögon, den här biten både kan och bör man nog lägga mer energi på än vad jag hann med för bästa upplevelse.
Med programmet finns en enkel demo med enkel grafik som placerar dig vid ett virtuellt skrivbord. Här ska man försöka se till så att man sitter centrerat i bilden och justera så att allt blir skarp om än med synliga pixlar. När jag känner mig någorlunda nöjd är det dags för roligare demonstrationer. En tråd på forumet Reddit försöker hålla en lista uppdaterad.
Oculus erbjuder själva Tuscany som placerar mig utanför ett hus. Det går att gå runt och se sig omkring, men mina huvudrörelser påverkar inte riktningen jag går i vilket snabbt blir jobbigt och känns fel. Det märks så klart att det här inte är den verkliga världen, men det ger ändå en helt annan inlevelse än om jag tar av mig glasögonen och tittar på den vanliga skärmen. Jag kan absolut tänka mig att det här kan fungera ypperligt med spel.
Med Oculus Rift-glasögonen blir det självklart bara en bild, men det här en av alla demos som finns att ladda ned och testa själv.
Oculus-glasögonen vill vara huvudskärm för att demon ska fungera och jag önskar det gick att visa hur omöjligt det är att navigera i OS X genom glasögonen. Skärmdubblering hade underlättat en hel del och kommer förhoppningsvis att fungera längre fram. Det gäller att hålla ett öga så att det blir rätt upplösning också för att bilden ska visas korrekt för höger och vänster öga. När jag väl fått in snitsen testar jag några andra demo-filer också, bland annat kan jag flyga runt i rymden och där fungerar det med att röra sig åt samma håll som huvudet tittar och är riktigt läckert – i alla fall tills jag mår lite illa.
Det här är de första Oculus Rift jag provar så jag kan inte jämföra med den förra versionen exempelvis. Det är mycket möjligt att en noggrannare konfigurering av glasögonen hade minskat på min milda åksjuka, det får mer noggrannare tester någon gång framöver utvisa. Klart är dock att det här är häftigt och förhoppningsvis blir ännu bättre och lättare att använda innan Oculus och Facebook släpper det här för massmarknaden.