Matvarukedjan Coop börjar använda Ibeacon för att ge kunder erbjudanden trådlöst. Först ut blir butiken i Centralstationen i Stockholm. Efter en utflykt från kontoret kan 99mac berätta om hur det fungerar.
Matvarukedjan Coop blir först ut i Sverige med att använda #Ibeacon för att ge sina kunder erbjudanden och tips om varor i sina butiker. Tidigare har 99mac skrivit om att Coop planerar att testa systemet i sin butik vid Centralstationen i Stockholm, och nu har Coop meddelat via Twitter att testet är igång.
Ibeacon sänder information via Bluetooth direkt till användarens telefon, och erbjudanden kan dyka upp direkt i Coops egen app så fort kunden går in i butiken eller passerar utanför. 99mac ville givetvis se hur väl detta fungerar i praktiken och gav sig ut på en liten shoppingrunda.
Just nu testar Coop systemet för IOS. När redaktionen kommer in i butiken händer först ingenting, men det visar sig dock bero på att vi inte har Bluetooth igång. Efter en snabb korrigering dyker en notis från Coop upp på skärmen.
En bild på varan visas på skärmen tillsammans med det rabatterade priset, i det här fallet noll kronor. För att ta del av erbjudandet krävs ett enkelt tryck, och det är sedan giltigt i tio minuter. Just detta innebär ett visst letande i butiken innan den hyllplatsen för den aktuella varan hittas. En framtida välkommen funktion vore att även visa var i butiken erbjudandet finns att hämta.
När väl varan hittats är det inte svårare än att i kassan visa upp den unika kod som hör till erbjudandet, och lämna butiken. Vårt snabbtest med Ibeacon visar att det uppenbarligen är ett smidigt sätt för Coop att informera om erbjudanden och lockvaror, men det finns förhoppningsvis också andra planer på hur systemet kan användas.