Efter köpet av Nokias mobildivision kommer Microsoft att lägga ner varumärkena Nokia och Windows Phone, samtidigt som Windows 9 förbereds.
När Microsoft slutförde köpet av Nokias mobildivision i slutet av april gick spekulationerna kring vilka av den finska mobiltillverkarens varumärken som skulle behållas. Nokias tidigare vd Stephen Elop, som numera är chef över Microsoft hem- och underhållningsgrupp, uppgav att varken Lumia eller Asha skulle finnas kvar i längden, och att även själva varumärket Nokia bara fick användas tillfälligt.
Nu visar interna dokument att modellerna Lumia 830 och Lumia 730 blir de sista modellerna att använda märket Nokia. Detta rapporterar Geeks on Gadget som kommit över dokumenten, och deras äkthet har verifierats av The Verge. Till julhandeln 2014 ska alla referenser till Nokia ha fasats ut, men det verkar alltså som att märket Lumia kommer att finnas kvar tills vidare, troligtvis i form av "Microsoft Lumia".
Vidare visar dokumenten att Microsoft också planerar att slopa namnet Windows Phone, för att istället kort och gott marknadsföra märket "Windows". I reklamfilmen för Nokia Lumia 930 omnämns till exempel operativsystemet endast som Windows. Möjligheten finns alltså att Microsoft framöver vill samla både mobiltelefoner, surfplattor och datorer under namnet Windows. Eventuellt ska detta även gälla operativsystemet för spelkonsolen Xbox.
Samtidigt förbereder Microsoft uppföljaren till Windows 8, vilken väntas komma i en publik testversion i slutet av september eller början av oktober. Bilder på det nya systemet, som hittills kallas Windows 9, har publicerats av tyska Computerbase. Bilderna visar bland annat att systemet får en startmeny som mer påminner om den i Windows 7, samt får virtuella skrivbord – alltså möjligheten att ha flera skrivbordsytor som går att växla mellan.
Det återstår alltså att se om Microsoft behåller nummermärkningen på operativsystemet, eller om Windows 9 helt enkelt kommer att heta Windows. En skarp lansering av operativsystemet tros ske tidigast under våren 2015.