Apples nya stora Iphone 6 Plus utgår från grafiska element i retinaupplösning i så kallad 3X, men skalar ned det hela något för att få plats på bildskärmens upplösning på 1 920 x 1 080.
Innan lanseringen av Iphone 6 Plus spekulerades det friskt kring vilken upplösning telefonen skulle få, vilken som bekant är Apples första produkt med bildskärm på 5,5 tum. De flesta gissade att Apple skulle anpassa upplösningen för att fortsätta traditionen att öka i jämt delbara tal så att gamla appar fortfarande kunde köras utan problem.
Iphone 6 Plus har nu visat sig ha en upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar. Det är högre än den Retina-upplösning som finns i Iphone 6 och Iphone 5S vilka har en upplösning som är 2X av den ursprungliga Iphone-skärmen. Däremot når Iphone 6 Plus inte riktigt upp till 3X, vilket innebär att antalet pixlar inte är jämt delbart med de andra medlemmarna i Iphone-familjen.
För att Iphone 6 Plus ska kunna skala gränssnittet av virtuella punkter till faktiska pixlar i 3X hade upplösningen behövt vara 2 208 x 1 242 pixlar. När nu skärmens upplösning är lägre än så löses problemet genom att systemet skalar ned bilden för att få plats på 1 920 x 1 080 pixlar. Detta illustreras mycket överskådligt i en infogram gjort av Paintcode.
I praktiken innebär detta att en linje som är 23 pixlar kortas ned för att passa in på 20 pixlar på Iphone 6 Plus. Detta gör att bilden blir ungefär 87 procent av originalstorleken, och framförallt att utvecklare kan utveckla gränssnitt och grafiska element i 3X med Iphone 6 Plus i åtanke, och låta systemet skala ned informationen på skärmen.