Teknikkonferensen Code/Mobile är i full gång, och från Apple medverkar Greg Joswiak, som är ansvarig för marknadsföring av Iphone, Ipad och IOS.
Journalisterna Walt Mossberg och Kara Swisher har lämnat Wall Street Journal och konferensen All Things Digital. Tidningen anordnar nu i stället konferensen WSJD Live som häromdagen gästades av Apples vd Tim Cook. Mossberg och Swisher ordnar numera istället konferenser för Recode, varav den senaste kallas Code/Mobile.
En av gästerna på den konferensen är Apple-chefen Greg Joswiak, som ansvarar för marknadsföring av Iphone, Ipad och IOS. Joswiak demonstrerade bland annat IOS 8 på scen under WWDC i år, och utfrågas av Walt Mossberg och Ina Fried om Apples Iphone-strategi.
Enligt Greg Joswiak är det svårt att veta vilken av Apples nya Iphone-modeller som har högst efterfrågan, eftersom både Iphone 6 och Iphone 6 Plus har en större efterfrågan än tillgång just nu. Men han säger att enheter med större bildskärm är väldigt populära i Asien, men mindre i Europa. USA ligger någonstans däremellan.
Greg Joswiak diskuterar också den problematiska uppdateringen IOS 8.0.1 som gjorde att flera Iphone-användare inte kunde ringa samtal eller koppla upp sig mot mobilnätet. Han ber om ursäkt till alla drabbade kunder, men säger också att problemen inte låg i själva systemuppdateringen, utan i hur uppdateringen paketerades. Joswiak säger:
"Det hade att göra med sättet som mjukvaran skickades genom servrar. Sättet mjukvaran distribuerades på. När du skickar ut mjukvara och gör avancerade saker kommer det ibland att göras misstag. Vad vi försöker göra då är att fixa till det så snabbt som möjligt."
Journalisten Ina Fried frågar Joswiak om han inte är bekymrad över en framtid där större delen av smarta telefoner är Android-enheter, även om varje Iphone-användare i snitt lägger ner mer pengar. Han svarar att han inte oroar sig över det, och att Apples strategi är att göra den bästa användarupplevelsen. Ett av de misstag som Apple gjorde under nittiotalet var just att de tillverkade billiga produkter och jagade marknadsandelar istället för att förbättra upplevelsen. Joswiak säger:
"Det kanske är naivt, men vi tror att om vi gör en bättre produkt och en bättre upplevelse så kommer det alltid finnas en hälsosam marknad för det. Och en hälsosam marknad betyder inte att vi måste vara störst vad gäller marknadsandelar."