Tele2:s vd Thomas Ekman pratar med 99mac om slopandet av bindningstider, den nya abonnemangsformen och de andra förändringar som bolaget idag presenterat.
Som 99mac rapporterat har Tele2 idag avskaffat både bindningstid och olika abonnemangsformer. Detta är förhoppningsvis början på en ny standard i telekombranschen där kunder i mindre grad låses fast i en abonnemangsform och till en operatör. Men förändringarna hos Tele2 går djupare än så. 99mac tog en pratstund med bolagets vd Thomas Ekman om det nya initiativet som kallas Tele 2.0.
Numera behöver alltså den som vill byta abonnemang inte längre bekymra sig om bindningstid, utan kunder kan fritt byta från Tele2 till en annan operatör. Dock finns fortfarande uppsägningstid på en månad. Enligt Thomas Ekman är detta resultatet av ett långt arbete inom Tele2:
– Utåt sett är det här naturligtvis stora förändringar, men för oss handlar det också om lika stora förändringar internt. Det här är ett nytt sätt att tänka för oss, och det är en process som vi har jobbat med i över ett år. Vi har ägnat mycket tid åt att undersöka vad konsumenterna efterfrågar, och våra anställda har besökt flera av våra kunder och haft direkta samtal.
Undersökningarna visade att trots det stora utbudet av olika abonnemang tyckte en stor del av kunderna att det inte fanns ett abonnemang som passade just dem. Därför valdes den nya modellen, där det bara finns ett enda abonnemang som går att konfigurera efter behov vad gäller fast eller rörligt pris, med eller utan ny mobiltelefon och hur mycket mobildata som behövs.
– Ordet bindningstid har en väldigt negativ klang, och det som får mest uppmärksamhet idag är ju att vi slopar den och att vi inför ett enda flexibelt abonnemang. Det är något som kommer att underlätta för många kunder. Men det är nästan ännu viktigare att vi från och med idag helt skiljer på köp av telefon och själva abonnemanget, säger Thomas Ekman.
Ett vanligt tillvägagångssätt hittills har varit att en kund köper en ny telefon i samband med ett nytt abonnemang, och sedan betalar av på den varje månad under bindningstiden. Enligt Thomas Ekman har många tyckt att det är krångligt, och har haft svårt att skilja på vad som är kostnaden för telefonen och vad som är för abonnemanget. Ekman säger:
– Nu separerar vi detta helt. Du kan fortfarande köpa en telefon och betala av på, men det har inget med abonnemanget att göra. Du kan till och med köpa en telefon från oss och ha abonnemang hos en annan operatör.
Det nya Tele2 bjuder också på flera andra förändringar och tjänster, så som möjligheten att få ett inbytespris för en gammal mobil vid köp av en ny, två månader gratis hos videotjänsten HBO Nordic till alla kunder och en ny produkt som kallas Data on demand. Detta är ett extra sim-kort som går att fylla med mobildata för surf.
Till skillnad från de flesta surfabonnemang försvinner dock inte datan vid månadsskiftet, utan det som inte används ligger kvar i en pott. Detta gäller också extra data som köps till det vanliga abonnemanget. Outnyttjad extradata sparas på abonnemanget till nästa gång det behövs, och kommer då automatiskt att börja utnyttjas.
En annan viktig förändring som Thomas Ekman vill lyfta fram är att Tele2 inför öppet köp på alla sina tjänster, och en stor del av hårdvaran. Detta gäller även för företag, vilket Ekman tror är en väldigt viktig faktor.
– Särskilt för mindre företag är det en stor fördel att inte behöva binda upp sig, utan du kan skaffa ett abonnemang och i lugn och ro testa täckningen i området eller datahastigheten utan att vara låsta till någonting.
Principen om öppet köp har vissa begränsningar, som att det gäller inom Sverige. Med andra ord kommer det alltså inte gå att skaffa ett abonnemang och sedan åka utomlands och surfa mycket för att därefter lämna tillbaka det vid hemkomsten.
Thomas Ekman tror att de förändringar som Tele2 infört kommer att leda till en ny praxis inom telekombranschen, och troligtvis leda till att även andra operatörer slopar bindningstiderna. Han säger:
– Jag skulle absolut tro att de andra följer efter. Det skulle vara konstigt om de inte gjorde det.