Ett företag som driver flygplatsrestauranger har stora planer på att förbättra upplevelsen för stressade resenärer. En del i det hela är att installera 6 000 Ipad i en terminal på flygplatsen Newark.
Att besöka flygplatser är sällan något njutbart. Det är ofta förknippat med stress, köer och snabbmat. OTG Management är ett företag som driver flygplatsrestauranger som vill göra allting trevligare för resenärerna och en del i det är att montera upp 6 000 Ipad runt om på flygplatsen Newark.
OTG planerar vad de kallar för "The United Experience" på flygplatsen Newark utanför New York. I Terminal C kommer de att installera 6 000 Ipad till de besökande resenärerna, vilket är fler än vad Apple själva använder i sina butiker runt om i världen. OTG har använt Ipad-enheter i sin verksamhet sedan 2011 och deras nya satsning i New York kommer innebära att de totalt använder omkring 13 000 enheter.
Resenärer kan slå sig ned vid en av enheterna och utan kostnad hålla koll på sitt flyg genom att skanna av sitt boardingkort. Vid de här platserna finns också uttag för laddning av sina egna enheter. Via Ipad-enheten kan användare beställa mat från någon av de 55 planerade restaurangerna och betala med antingen lojalitetspoäng eller kort. Resenärer kan också köpa annat de behöver för resan som levereras direkt till där de sitter.
I upplevelsen ingår ett flertal stjärnkockar och enligt OTG kommer det att finnas menyer med något för resenärer med både liten och stor budget. OTG:s system lär sig också om användaren och kan rekommendera mat som borde passa smaklökarna. Beställer man exempelvis aldrig apelsinjuice börjar systemet att visa upp andra alternativ.
Ipad-enheterna kommer inte bara att finnas i restaurangerna, utan också vid andra sittplatser. Resenärer som slår sig ner i närheten av sin gate men upptäcker att de glömt sina hörlurar, kan beställa ett par via en Ipad och få dem levererade utan att behöva resa sig ur stolen.
Personalen tar hand om beställningar via Ipod Touch-enheter som de bär med sig, men The Verge skriver att Albert Lee, teknikchef på OTG ser framför sig hur dessa byts ut mot Apple Watch i framtiden.
OTG testar också Apples Ibeacon-teknik för att lokalisera användarnas smarta telefoner i byggnader med dålig GPS-täckning.
Hela United-upplevelsen sägs vara klar om 18 månader, men en hel del rullar ut redan under de kommande sju veckorna.