Första delen i det episodiska spelet Game of Thrones bjuder på ödesmättade samtal, mycket känsla och en hel del blod.
Med den hyllade första säsongen av Walking Dead visade Telltale Games att de som få andra spelföretag kan skapa en engagerande och mörk berättelse som samtidigt är trogen originalmaterialet. De allra flesta av #Telltales spel bygger på tv-serier, filmer eller tecknade serier.
Nu ger sig studion i kast med den hårda och deppiga fantasy-världen från George R R Martins bokserie A Song of Ice and Fire, kanske mer känd från HBO:s tv-serie Game of Thrones. Spelet bygger på tv-serien och inte böckerna, så för de som bryr sig om detaljer kan beskrivningen av kontinenten Westeros och dess sju kungadömen skilja sig något från den litterära förlagan.
Det är lika bra att säga det på en gång – det här spelet kan knappast rekommenderas för den som inte är någorlunda bekant med världen och händelserna i Game of Thrones. Den som inte sett åtminstone de tre första säsongerna av HBO:s tv-serie eller läst de tre första böckerna kommer också att få en hel del viktiga händelser avslöjade. Spelet är alltså inte lämpligt som någon introduktion, men däremot som ett komplement för fans som tycker att det tar alldeles för lång tid mellan både böcker och tv-säsonger.
Kronologiskt inleds handlingen i Telltales spel vid slutet av tv-seriens tredje säsong, och kommer att avslutas precis innan den kommande säsong fem. För de som ivrigt väntar på premiären är detta alltså ett utmärkt tidsfördriv att ladda upp med. Av naturliga skäl syns karaktärerna i tv-serien mest i bakgrunden, och Telltale fokuserar istället på en tidigare okänd lägre adelsfamilj och deras tjänare. Huset Forrester nämns i förbigående i en av böckerna, men det här är första gången vi på allvar får stifta bekantskap med dem.
Huset Forrester är ett av de mindre adelshusen i norr, men har en viktig roll då de förfogar över de stora skogarna av Ironwood, ett ovanligt hårt träslag som används för att göra sköldar, skepp och annat krigsmaterial i Westeros. En viktig resurs alltså, och en stor del av handlingen i spelets första del går ut på att skickligt manövrera husets fiender för att inte förlora kontrollen över skogarna. Eftersom det här är Game of Thrones är fienderna nästan lika många som träden, men särskilt kan nämnas arvsfienden huset Whitehall och ärkeskurkarna i huset Bolton, företrädda av den psykopatiske Ramsey Snow. Även änkedrottningen Cersei Lannister gör ett minnesvärt framträdande i en särskilt ödesmättad scen där varje replik måste vägas på en guldvåg.
Överlag kretsar den första delen, Iron from Ice, kring dialoger och nästan ingenting annat. Det finns några korta sekvenser där spelets huvudpersoner kan promenera fritt omkring för att peka och klicka på föremål, och några kortare actionsekvenser där det går ut på att trycka på rätt knapp i rätt ögonblick för att inte dö. Men annars är det prat och diskussioner för hela slanten. Som spelare väljer du själv om huvudpersonen ska svara diplomatiskt, arrogant, smöra eller helt enkelt vara tyst.
Ett spel som nästan helt består av olika dialogval kan lätt bli tråkigt om det inte tidigt etableras en känsla av att valen är viktiga, och inte minst att spelaren bryr sig om karaktärerna. Här finns det ingenting att oroa sig för, Telltale har gjort det igen. Huvudpersonerna skildras på ett mänskligt vis, och är ständigt i underläge. Hotet om undergång finns där hela tiden, och varje val spelaren gör får betydelse för framtiden. Känslan av att varje replik kan få långtgående konsekvenser är konstant.
Det är dessutom sällan glasklart vilket svar som är det bästa i en given dialog. Det tråkigaste som finns är när spel av den här typen presenterar ett tydligt val mellan en bra eller dålig sak att säga, så att vägen till framgång genom labyrinten av dialoger blir avslöjande tydlig. Här händer detta aldrig, och spelaren hamnar ständigt i en marig situation där det är ytterst oklart vilket svar som är "det rätta". Faktum är att den bestående känslan är att det inte finns något rätt svar, och att varje val blir ett mellan pest eller kolera som för den kommande katastrofen allt närmare. Trots goda avsikter och försök till listig diplomati slutade episoden med en cliffhanger som verkligen fick mig att tappa hakan och undra om jag alls har någon chans att rädda mina nya vänner i huset Forrester.
Spelmässigt är detta alltså en driven och tät berättelse fylld av tragedi, mörker och konspirerande. Tyvärr når grafiken inte riktigt upp till samma klass. Spelet ser till största delen bra ut, och särskilt bakgrunderna är tjusiga med en stil som påminner om en tavla målad i olja. Karaktärerna ser också okej ut för det mesta, men när kända ansikten från tv-serien dyker upp blir det inte helt lyckat. Likheten finns där, men både Tyrion Lannister och Margaery Tyrell ser oftast ut som tomma och lite obehagliga avbilder av hur de ser ut i tv-rutan. Lyckligtvis finns orginalskådespelarna på plats med sina röster vilket bidrar till att illusionen ändå upprätthålls. Det är en ren njutning att höra Peter Dinklage leverera Tyrion Lannisters torra spydigheter, eller Lena Headey som den iskalla drottning Cersei.
Iron from Ice testades på en Ipad Mini av senaste generationen, och det visade sig vara på gränsen för vad plattan orkade med. Det var fullt spelbart, men flera gånger hackade ljudet och animationen var något ryckig. Bättre resultat ges troligtvis på en Ipad Air 2 med dess bättre grafikprestanda, annars rekommenderas en Mac med dedikerat grafikkort. Då är dessutom grafiken mer detaljrik och fyllig jämfört med IOS-versionen.
Oavsett plattform är denna nya följetong från Telltale verkligen något för alla som vill ha en mustig berättelse fylld av svek, mord och misslyckanden i ordens bästa bemärkelse. Med en speltid på cirka två timmar tjänar den här första delen snarast som en introduktion till det som komma skall, men jag räknar redan ner veckorna tills del två dyker upp på ett Steam-konto eller en App Store nära mig.
+ Engagerande story där mycket står på spel
+ Välskriven och skarp dialog
- Grafiken räcker inte hela vägen
- Animationen är bitvis lite ryckig