En publicerad arbetsannons tyder på att hörlurstillverkaren Bose satsar på att starta en egen strömmande musiktjänst för att konkurrera med Beats.
Hörlurs- och stereotillverkaren Bose har lagt ut en platsannons som tyder på att de snart tänker lansera en egen strömmande musiktjänst. Annonsen efterlyser en erfaren designer för musiktjänster i molnet. Tjänsten avser att utveckla en protoyp för Boses "nästa generations strömmande musikplattform".
Det är ont om detaljer kring Boses satsning, men enligt Hypebot kommer fokus att ligga på målgruppen som föredrar musik av hög teknisk kvalitet. Därmed skulle de största konkurrenterna i dagsläget vara tjänter som Deezer Elite och musikern Neil Youngs musikspelare Pono. Men Bose kan även komma att konkurrera med bredare musiktjänster. Enligt annonsen har den ideala medarbetaren tidigare erfarenhet från musiktjänster som Spotify, Beats, Google Play, Rhapsody, Amazon eller liknande.
Bose har den senaste tiden kämpat hårt mot sina konkurrenter Beats, som numera ägs av Apple. I oktober rapporterade Recode att Bose skrivit avtal med den amerikanska fotbollsligan (NFL) om att vara det exklusiva hörlursmärket som visas upp i intervjuer och andra framträdanden på tv. Det innebär att spelare måste ta av sig exempelvis hörlurar från Beats innan de syns i tv, för att inte riskera böter. Om nu Bose lanserar en musiktjänst innebär det ytterligare ett område där hörlurstillverkarna kan konkurrera.