Apples digitala bokhandel Ibooks ökar i popularitet, och får ungefär en miljon nya kunder i veckan enligt chefen Keith Moerer.
Apples digitala bokhandel Ibooks lanserades i januari 2010 för Ipad, och kom till Iphone senare samma år. Butiken kom också till Mac i samband med lanseringen av OS X Mavericks 2013.
Mest uppmärksamhet har nog Ibooks fått genom den långdragna rättegången där Apple fälldes för att ha konspirerat med USA:s fem största bokförlag om att gemensamt höja priset på e-böcker. Apple har överklagat målet.
Men enligt Apples Keith Moerer, som är ansvarig chef över Ibooks, går det ändå bra för bokförsäljningen. På konferensen Digital Book World nyligen sade Moerer att butiken ser ungefär en miljon nya kunder varje vecka. En stor del av detta beror enligt honom på att #Ibooks sedan IOS 8 är en integrerad del i systemet och inte en separat app som måste laddas hem.
Moerer sade också under sitt framträdande att de flesta bokförsäljningar kommer från Iphone snarare än Ipad, något som han menar beror på lanseringen av Iphone 6 och 6 Plus som har större bildskärmar mer lämpliga för läsning. Gigaom rapporterar att Keith Moerer också lyfte fram en viktig skillnad mellan Ibooks och andra spelare på marknaden, nämligen att Apple inte tar betalt av bokförlag för att marknadsföra vissa titlar i butiken. Istället väljer en redaktion vilket innehåll som ska uppmärksammas extra i butiken.
Moerer sade också att Ibooks är ett bra alternativ för mindre förlag och enskilda utgivare eftersom samma villkor gäller för alla, nämligen att Apple tar 30 procent av alla intäkter. Moerer säger:
"Oavsett om en författare väljer att ge ut själv eller att arbeta med ett mindre eller större förlag så är jag väldigt stolt över att villkoren är likadana. Det är samma fördelning på 30-70 för en självpublicerad författare och en som publiceras av det allra största förlaget. Eftersom vi [Apple] inte är förläggare själva så arbetar vi nära förläggare och betraktar dem som partners."