Efter lanseringen av Iphone 6 och Iphone 6 Plus växer Apple på flera asiatiska marknader. I Sydkorea är företaget nu näst störst efter Samsung.
Apples lansering av större Iphone-modeller förra året verkar ha varit en lyckad satsning på många asiatiska marknader. Enligt en rapport från Counterpoint Research ökar Apple kraftigt i Japan och Kina där företaget nu har en marknadsandel på 51 procent respektive 12 procent.
I konkurrenten Samsungs hemland Sydkorea tillskrivs Apple en marknadsandel för smarta mobiltelefoner på hela 33 procent under november månad. Motsvarande siffra låg på 15 procent innan lanseringen av Iphone 6 och Iphone 6 Plus. Därmed har Apple passerat LG Electronics som har 14 procent och ligger nu tvåa efter Samsung i landet.
Mobiler med större bildskärmar är särskilt populära i Sydkorea, men enligt Tom Kang på Counterpoint Research är ökningen ändå anmärkningsvärd. Han säger till Wall Street Journal:
"Inget utländskt märke har någonsin haft en större andel än 20 procent när det gäller smarta mobiltelefoner i Korea. Det har alltid dominerats av den globala marknadsledaren Samsung. Men Iphone 6 och 6 Plus har gjort en skillnad här, och har gjort avtryck i konkurrensens försäljning av stora mobiler."