Film2home köper upp konkurrenten Headweb, och lanserar den helt nya filmtjänsten Plejmo som ska locka kunder med ett bredare utbud och bättre funktioner.
Den strömmande videouthyrningstjänsten Film2home expanderar genom att köpa upp konkurrenten Headweb. I köpet ingår både varumärket Headweb och deras sajt, samt utbudet av över 7000 filmtitlar och det befintliga kundregistret.
Samtidigt lanserar Film2home den helt ny filmtjänsten Plejmo som ska erbjuda ännu bättre funktionalitet och användarvänlighet än tidigare tjänster. Ulrika Lindwall, vd för Film2home säger på en presskonferens:
"– Vi vill erbjuda konsumenter Sveriges bästa filmtjänst. Med förvärvet av Headweb och lanseringen av #Plejmo börjar det hända grejor. Det finns en enorm efterfrågan på film i hemmet, men det strömmas och laddas ned illegalt i väldigt stor mängd. Vi vill erbjuda ett bra lagligt alternativ."
Med på presskonferensen deltar också Stefan Lampinen, som är vd för det jättelika filmbolaget Warner Bros nordiska avdelning. Lampinen menar att marknaden står inför stora förändringar. Han säger:
"– I Sverige är vi innovatörer när det gäller att omvandla marknader. På senare tid har hemvideo minskat kraftigt samtidigt som digital videodistribution har skjutit i höjden. Samtidigt har tjänster som Netflix och HBO lärt svenskarna vanan att betala för att se film. Vi ser därför positivt på tjänster som Plejmo."
Ulrika Lindwall menar att utmaningen ligger i att erbjuda en tjänst som både är enkel och rolig att använda, men som också erbjuder ett stort utbud av både gamla och nya filmer. Hon säger:
"– Vi har märkt att människor gärna betalar för en bra film om betalningsmetoden är enkel. Med Plejmo har vi skapat en tjänst med väldigt stor potential, och vi har redan idag det största utbudet på film i Sverige. Vi satsar både på gamla och nya titlar, och vårt mål är att vara först ut med att erbjuda nya filmer digitalt."
Ulrika har tidigare argumenterat för att det nuvarande systemet med ett biografmonopol för nya filmer i fyra månader är ett problem, och det upprepar hon nu. På sikt måste det systemet förändras för att mer effektivt kunna kämpa mot piratnedladdning och illegala strömmande tjänster. Stefan Lampinen bryter in:
"– Med Ulrika i rummet blir det alltid en väldigt rolig dynamik, men vi delar inte åsikt i allt. När det gäller biomonopolet har vi på Warner inte en samsyn med henne, det är viktigt att understryka. Vi tror det nuvarande fönstret på fyra månader för film på biografer är bra."
Ulrika Lindwall skrattar och säger att de båda har haft många och långa diskussioner om detta, och att de troligtvis kommer fortsätta. Hon menar att det första steget är att erbjuda en riktigt attraktiv filmtjänst, för att visa filmbolagen att det går att göra succé med digital film till hemmen. Hon säger:
"– Vi kommer att släppa ännu fler funktioner efterhand, men redan nu har vi otroligt bra förutsättningar med Plejmo. Vi satsar på en riktigt bra sökmotor och roliga tipsfunktioner. Dessutom har vi både ett bredare utbud nu samtidigt som vi satsar mycket på nischat innehåll. Vi är för filmälskaren."
Webbplatsen Plejmo lanseras idag i en betaversion, och en mobilapp för IOS kommer att finnas tillgänglig inom några dagar. Liksom den gamla tjänsten Film2home använder Plejmo en rörlig prismodell som styrs av efterfrågan. Beroende på hur populär en film är kostar den mellan 3 och 49 kronor att hyra. Plejmo lockar också med ett urval av gratisfilmer.
Fler nyheter är att Plejmo kommer att erbjuda ett offline-läge, där hyrfilm kan laddas hem till en Ipad eller annan surfplatta eller mobil för att ses där det saknas internetuppkoppling. Denna funktion kommer också att erbjudas på Mac och pc framöver.
Lanseringen av Plejmo innebär att den gamla tjänsten Film2home försvinner inom några veckor, och befintliga användarkonton kommer automatiskt att flyttas över till den nya sajten. Headweb kommer att fortsätta som vanligt ett tag till, men med ett större utbud. På sikt kommer dock båda tjänsterna att bli Plejmo.
99mac delar ut tre stycken koder till den nya filmtjänsten Plejmo. Varje kod går att använda för att hyra en film för upp till 49 kronor. För att ha chansen att få en kod behöver du bara motivera vem du hade velat se i rollen som Steve Jobs i en filmatisering. Skriv din motivering i kommentarsfältet.