En undersökning visar att svenskar i allt högre grad säger upp sina vanliga tv-abonnemang och skriver upp sig på webb-tjänster. Fortfarande är dock datorn populärare än surfplattan.
En ny undersökning utförd av Arkena har kartlagt svenskarnas tv-tittande, och konstaterar föga förvånande att traditonellt tv-tittande minskar samtidigt som webb-tv växer och har fått en stark position i de svenska hemmen. Studien heter Nordic Video Index och är baserad på svar från 1 005 svenskar med en ålder på över 18 år.
Rapporten visar att svenskar i allt högre grad säger upp sina gamla abonnemang för kabel- och satellit-tv till förmån för strömmande webbtjänster. I år planerar en av tio svenskar att avsluta sitt gamla abonnemang, och ännu fler använder webbtjänster som komplement. 49 procent av svenskarna har någon form av strömmande prenumerationstjänst.
Undersökningen visar också att svenskar är villiga att betala för sina tjänster. De som prenumererar på webbtjänster har i genomsnitt två abonnemang och betalar i snitt 185 kronor för detta. Jesper Arnehill på Arkena säger i ett pressutskick:
– Möjligheten att se på vad man vill, när man vill och på vilken skärm man vill är det som främst lockar med internet-tv-tjänsterna. I det ljuset framstår tablåbelagd tv, framförallt för yngre generationer, som ganska knölig och tråkig.
Arnehill säger också att den höga efterfrågan på strömmande tjänster till stor del beror på att leverantörer som Netflix och HBO satsar på ett stort utbud av tv-serier och andra program av hög kvalitet.
Däremot visar undersökningen att det fortfarande till största delen är datorn som används för att ta del av innehållet. 7 av 10 svenskar använder datorn snarare än surfplattor och mobiltelefoner för att titta. Jämfört med en liknande undersökning förra året har dock datorns ledning minskat från 87 procemt till årets 71 procent.
Undersökningen frågade också vad svenskarna mest värdesätter när det gäller de strömmande tjänsterna. Bra bild, bra ljud och ett attraktivt utbud var de viktigaste faktorerna. Det mest populära innehållet är tv-serier följt av långfilmer och därefter dokumentärer. Sport och barnprogram är däremot inte lika efterfrågat.