Apples butiker får nytt kösystem för support

Enligt uppgift kommer Apple snart förändra sina butikers Genius Bar med ett nytt kösystem för kunder som har problem med sin Apple-produkt.

Apple kommer snart att införa stora förändringar i hur teknisk service och support fungerar i företagets butiker. De välkända Genius Bar-stationerna kommer att finnas kvar, men kösystemet kommer att förändras, rapporterar 9to5mac. För tillfället fungerar det så att en kund med problem tar kontakt med en person i butiken och bokar en tid i Genius Bar.

Det nya systemet kallas Concierge, och syftar på den person på ett större hotell som hjälper gästerna med bokningar av biljetter, beställningar och annat. Kunden som behöver hjälp beskriver sitt problem för en butiksanställd, som skriver in ärendet i en särskild Ipad-app.

Genom en särskild algoritm räknas ärendets prioritet ut, och en preliminär väntetid kan ges. Exempelvis har en trasig Iphone-skärm högre prioritet än ett mindre problem med Icloud-synkronisering. Kunden anger också ett telefonnummer där han eller hon kan nås.

Apple-butiken skickar därefter ut ett sms till kundens telefon med en bekräftelse och den preliminära väntetiden. Ytterligare ett sms skickas ut när det börjar närma sig, och kunden uppmanas då att börja bege sig tillbaka till butiken. Slutligen kommer ett tredje sms när en tekniker är redo att möta upp kunden vid supportdisken för att hjälpa till med ärendet.

Det nya systemet ska bli bekvämare för kunder, eftersom de har möjlighet att beställa support och därefter kan de ägna väntetiden åt andra saker, exempelvis handla i andra butiker i närheten. Concierge-systemet ska därmed minska köbildning och trängsel i själva butikerna.

Enligt uppgift ska det nya systemet införas i amerikanska Apple-butiker i redan i mars. Det är inte känt om de svenska butikerna får samma system, men det verkar sannolikt.