99mac träffar Samsung i Barcelona och pratar om företagets nya flaggskeppstelefoner Galaxy S6 Edge och Galaxy S6, och ett nyfunnet fokus på design.
Nu är #Mobile World Congress över för den här gången och 99mac gör sig redo att åka hem till Sverige igen. Mässans fyra dagar flög förbi i ett virrvarr av intryck och mitt i händelsernas centrum fanns Samsung. Den koreanska elektronikjätten är en av de mest intressanta mobiltillverkarna nu. Mobildivisionen kämpar mot minskade intäkter och företaget möter hård konkurrens från andra aktörer på marknaden.
Samsung är en av världens största tillverkare av mobiltelefoner och tillverkar enheter i alla prisklasser. När det gäller dyra premium-telefoner är Apple en av de största konkurrenterna och i andra änden av prisskalan konkurrerar företaget med uppstickare som Xiaomi. Förra årets flaggskeppsmobil Galaxy S5 gick inte hem hos konsumenterna och inför årets lansering har det känts som att företaget är sugna på revansch.
Sedan ett par år tillbaka håller Samsung ett pressevenemang som inleder mobilmässan i Barcelona som de kallar för Unpacked. I år var första gången som 99mac fanns på plats för att se företaget visa upp det här årets flaggskeppsmodeller: Galaxy S6 Edge och Galaxy S6. Samsung visade upp sig från en ny sida med en ren och enkel presentation med mindre fokus på tekniska specifikationer och mer på design och gränssnitt.
Efteråt fick vi känna på nya Galaxy S6 Edge och Galaxy S6. Två identiska enheter på insidan, det enda som skiljer dem åt är skärmen som böjer sig ut över långsidorna på Edge. Lurarna kommer att konkurrera med Apples Iphone 6 och 6 Plus fram till i höst då Apple väntas svara på årets Unpacked med en ny generation Iphone-enheter.
Under mässan träffade 99mac en av Samsungs europeiska marknadschefer för mobila enheter, Rory O'Neill, för en pratstund i företagets enorma monter. Han förklarar hur mobilbranschen fungerar och varför det är viktigt att få till en premium-telefon som lockar konsumenterna till köp.
– På andra teknikmarknader går priset oftast ner över tid, men när det gäller priset på smarta mobiler har priset istället ökat. Det här hänger ihop med den stora inverkan som de här enheterna har på våra liv. Vi ser att segmentet för premiumtelefoner växer och att vinstmarginalerna är oproportionerliga jämfört med resten av telefonerna. Försäljningsvolymen är mycket större för billigare modeller, men marginalerna små.
Europa och Norden hör till de mest mogna marknaderna för mobiltelefoner och här finns en annan typ av konsumenter, enligt O'Neill. Försäljningen har historiskt varit väldigt operatörsdriven med höga subventioneringar och penetrationen för smarta mobiler är hög.
– För konsumenterna här handlar det inte om 3G mot 4G eller 16 megapixlar mot 13 megapixlar. Konsumenterna använder sina telefoner på andra sätt och har haft tre, kanske fyra smarta mobiler redan. Här måste design matcha funktionaliteten.
Samsung är i grunden ett teknikfokuserat företag som är duktiga på att studera konsumentmönster och reagera på dem, enligt Rory O'Neill. Han berättar att en av fyra på Samsung jobbar inom forskning och utveckling (FoU, eng. R&D) och att företaget lägger närmare 40 miljoner dollar om dagen på att forska och utveckla nya saker.
– Jag tycker inte det är någon överdrift att säga att Samsung länge varit ledande när det gäller ingenjörskonsten av en smartphone. Vi var först med 3G, först med 4G och knuffar ständigt på gränserna för mobilkameror och processorer. Nu när marknaden mognat går det inte att fortsätta på det spåret för evigt.
Inför den här lanseringen har Samsung lyssnat på konsumenterna, tänkt om och fokuserar numera minst lika mycket på design som på de tekniska finesserna.
– Vad vi har insett nu är att man måste få balansen rätt mellan design och funktioner. När vi tog fram S6 Edge och S6 började vi med att fundera på hur får vi till en innovativ design, hur får vi till en design som sticker ut från mängden.
Under mässdagarna fanns flera exemplar av Samsungs nya telefoner utställda i deras monter, men i glasskåp, allmänheten fick bara se men inte röra vid de nya enheterna som börjar säljas i april. Media och inbjuda partners kunde däremot gå in i särskilda rum där det var fritt fram att klämma och känna.
Medan många av Samsungs tidigare telefoner känts plastiga och därmed upplevts som billiga, tycks Samsung inte ha sparat in på något när det gäller S6 Edge och S6. Tidigare har Apple varit i en egen liga när det kommer till byggkvalitet och känsla av lyx, men S6 Edge och S6 är uppe på samma nivå med glas på både fram- och baksidan och en metallram runt om. Det är utan tvivel otroligt välbyggda enheter som ligger bra i handen och bjuder på vill-ha-känslor.
Tidigare har Samsung lyft fram att användare själva kan byta batterier, att deras enheter är vattentåliga och möjligheten att bygga ut minneskapaciteten med hjälp av SD-kort. Allt det är borta när det gäller årets modeller. Användare kan välja mellan 32, 64 eller 128 gigabyte lagring och får klara sig med det inbyggda batteriet som dock går att ladda mycket på kort tid. Tio minuters laddning med kabel räcker för fyra timmars taltid eller två timmars videouppspelning. Här har Apple något att fundera på till i höst.
Det finns också mindre, men ändå viktiga förbättringar. Samsung har fixat den tidigare så irriterande fingeravtrycksläsaren. Numera läser den av fingret utan att man behöver dra det rakt uppifrån och ner. Det går att lägga fingret över i olika vinklar och komma in i enheten – precis som vi vant oss vid från Apples Touch ID.
Vi gillar också vad Samsung hittar på med de nya sidoskärmarna på S6 Edge, något som inspirerats av företagets konsumentundersökningar i Europa.
– De två välva kanterna på S6 Edge är något helt nytt som låter oss göra nya saker där mjukvaran möter hårdvaran. De nya Edge-funktionerna på skärmens långsidor baseras på några av våra användarundersökningar i Europa.
Enligt O'Neill tycker 76 procent att det är oartigt att sitta på en restaurang med mobilen, eller sitta i ett möte och svara i telefonen. Samtidigt som européer är väldigt medvetna om hur de använder sina mobiler, vill de inte missa något eller vara nedkopplade. Som svar på allt detta har Samsung gjort något fiffigt.
Det går att välja en färg på upp till fem kontakter och när de ringer, mejlar eller skickar meddelanden lyser färgen upp ena långsidan av telefonen, som på ett diskret sätt notifierar användaren om att exempelvis chefen ringer. Genom att bara hålla fingret en stund över pulsmätaren på telefonens baksida skickas ett förinställt meddelande iväg.
– Det är socialt accepterat att lägga mobilen på bordet framför sig och när någon av mina fem kontakter försöker nå mig är det bara jag som behöver se det och jag kan enkelt svara genom att hålla fingret en stund över pulsmätaren på baksidan. Det är små saker som det där, små innovationer som är viktiga just eftersom européer är väldigt medvetna om hur de använder sina telefoner, men heller inte vill missa något eller vara nedkopplade.
Apple deltar inte på Mobile World Congress och håller hellre helt egna evenemang, som det som de ska ha nu på måndag. Samsung däremot tycker det är viktigt att finnas på mässan eftersom den lockar många besökare, journalister och företag från flera industrier.
– Under att antal år nu har vi haft ett Unpacked-event i samband med Mobile World Congress. Det är väldigt bra för oss, det kommer hit någonstans kring 100 000 personer, det finns 4 000 journalister här och många olika aktörer med ett gemensamt mobilintresse. I år är biltillverkaren Ford här exempelvis.
Samsung har en helt annorlunda affärsstrategi än Apple och satsar på att ha en bred produktportfölj med något för alla.
– Vi är i hjärtat obevekliga innovatörer som uppfinner saker som människor kan använda för att underlätta sina liv. Vår strategi är att ha en bred produktportfölj med smarta mobiler. Vi gör inte bara enheter för den självutnämnda eliten, eller de få utvalda. Vi tror på principen om innovation för alla och vill erbjuda bra upplevelser längs hela skalan.
Samsungs nya telefoner börjar säljas i april och det ska bli mycket spännande att se om företaget lyckats vända den nedåtgående trenden, eller om det vi ser nu är början till slutet så som vi sett hända tidigare för Ericsson och Nokia – en gång i tiden mobiljättar som numera fokuserar på andra affärsområden.