Motorola: "Vi är ett ödmjukt företag"

Motorola vill åter bli en mobiltillverkare att räkna med i Norden. Simon Collinson tror att det görs genom att sätta kunderna främst och erbjuda en föredömlig Android-upplevelse.

Motorola har sett både upp- och nedgångar under sin 87-åriga historia. Från platsen som en av de ledande mobiltillverkarna under 1990-talet till att nästan duka under i den nya marknad av smarta mobiler som uppstod i svallvågorna av Apples lansering av Iphone. På sistone har dock företaget gjort något av en comeback så som en av de mer fokuserade tillverkarna av Android-enheter.

År 2012 köptes Motorolas mobildivision av Google, men mindre än två år senare utannonserades det att kinesiska Lenovo skulle ta över ägarskapet. Google behöll de flesta av patenten, men lät enligt avtalet Lenovo licensiera dessa.

Samma år, 2014, var på många sätt ett stort år för Motorola, som väckte uppmärksamhet med produkter som den smarta klockan Moto 360 och budgetmobilen Moto G. Tack vare en satsning på hårdvara med många valmöjligheter för kunderna och en "ren" Android-upplevelse utan en stor mängd egna appar och alternativa app-butiker hyllades Moto G i många tester.

Från uppgång till fall, till uppgång igen alltså, även om det ännu återstår att se vilken roll Motorola kan behålla på en marknad där allt fler aktörer satsar både på premium, mellansegment och budgetmodeller.

Simon Collinson, chef för internationella marknader på Motorola, ser positivt på framtiden och understryker att Motorola kommer fortsätta att existera som ett eget varumärke på bolagets traditionella marknader som Europa och Nordamerika. I en intervju med 99mac under #Mobile World Congress i Barcelona berättar han om hur det kommer att fungera under de nya ägarna Lenovo.

– Motorola kommer att finnas kvar som en självständig del inom Lenovo-familjen. Varumärket Motorola har en rik historia – vi uppfann mobiltelefonen och vi skickade den första radiosändningen från månen. Det ger ett väldigt starkt varumärke, och en trovärdighet på marknaden. Lenovo som företag kommer att fokusera på Motorola i större delen av Europa, så om du är en kund i Norden kommer du inte märka någon skillnad.

Enligt Simon Collinson var perioden under Google en välbehövlig andningspaus när Motorola kunde lägga upp en strategi och bestämma vad som skulle hända med varumärket, och hur det kunde byggas upp igen. Han menar att Lenovo är en bättre ägare i dagsläget, eftersom de har större möjligheter att föra ut Motorola och låta märket växa.

Vilka är Motorolas främsta konkurrenter? Är det Apple, eller andra Android-tillverkare som Samsung?

– När du är ett litet märke som vi, då handlar det mestadels om att plocka andelar från andra, och vi ser att många människor kommer till oss från premium-märken. Men Motorola växer just nu, och då lockar vi kunder från alla möjliga håll. Huvudsaken är att människor upptäcker oss och gillar vad vi gör. Utan det kommer vi inte att komma särskilt långt.

Vad skulle du säga är den främsta saken som skiljer er från andra spelare på marknaden?

– Jag skulle säga att det är tre saker: Valmöjlighet, mjukvara och värde. För det första, vi anser att det är bra att låta våra kunder konfigurera sin telefon så att den ser ut som de vill. Så det är valmöjligheten.

För det andra, mjukvara. Motorola handlar väldigt mycket om att vara en föredömlig Android-plattform. Vi tycker att Android är ett fantastiskt operativsystem, och vi vill inte vara i vägen för det. Det är därför vi inte fyller våra mobiler med en massa skräp-appar. Vi väljer noga ut vilka funktioner vi ska ha med, och kunderna kan sedan själv välja vilka appar de vill ta hem från Play-butiken.

Sist men inte minst, värde. Oavsett vilken av våra mobiler du väljer så får du en bra upplevelse. Det handlar inte om en kamp om att ha flest funktioner, eller bäst prestanda. Någon mobil kan ha åttakärniga processorer, men människor väljer inte utifrån det. De väljer utifrån en upplevelse.

Att vi växer så mycket är ett bevis på att det här funkar, och under 2015 kommer vi att satsa ännu mer på detta, och göra det riktigt bra. Mer valmöjligheter, och mer fokus på Android.

Men gör Motorola ingenting för att sätta sin egen prägel på Android?

– Vi är inte ute efter att kontrollera Android-systemet, utan att dra nytta av det. Användaren har fantastiska möjligheter med Android, och vi vill inte stå i vägen för det. Vi vill att våra mobiler ska köra systemet riktigt bra. Därför har vi garanterade uppdateringar på våra mobiler. När en ny version av Android kommer ut kan du uppdatera till den. Det gillar våra kunder.

Men däremot lägger vi in vissa appar. Inte skräp, utan noga övervägda verktyg som underlättar för kunderna. Ett exempel på det är Motorola Migrera, som hjälper dig att flytta innehållet från din gamla Android-telefon till din nya Motorola-telefon. Du kan gå in i butiken med din gamla mobil och komma ut med den nya, och ha kvar din e-post, textmeddelanden och historik.

Så det handlar inte alls om att sätta Motorola överallt i Android, utan om att lägga in små saker som gör saker enklare. Som den här funktionen att skaka telefonen för att ta en selfie till exempel. Det kommer inte att sätta världen i brand, men det är en av anledningarna till att folk gillar våra produkter.

Vad är viktigast för Motorola just nu? Att ta marknadsandelar eller att göra vinst?

– Saken är den, att vi fokuserar helt och hållet på våra kunder. Om du gör kunderna nöjda brukar resten falla på plats. Så det är det vi gör.

Vad har du för tankar kring kroppsburna enheter, och kanske särskilt Moto 360?

– Kroppsburet har gått från att vara en väldigt nischad prylkategori för ett år sedan till att vara på gränsen till att explodera. Jag tror att Moto 360 har bidragit till det, och den har fått väldigt mycket uppmärksamhet. Det är absolut en framgång för operativsystemet Android Wear. Jag tror att marknaden kommer att rymma många olika slags enheter – från rena hälsoarmband till fullt utrustade smarta klockor, och fylla många olika slags användningsområden.

Vad använder du din egen Moto 360 till?

– [Skratt] Just nu berättar den för mig när min transport till flygplatsen avgår. Men för mig handlar det mycket om att inte behöva ha mobiltelefonen i handen hela tiden. Om någon ringer kan du se det direkt på klockan.

Vad tror du om den kommande Apple Watch?

– När den väl kommer tror jag att det kommer bli toppen för marknaden. När Apple gör saker brukar alla i hela världen få upp ögonen, och det kommer att generera en hel del uppståndelse kring kroppsburet i allmänhet. Folk kommer köpa den, och det kommer få hela produktkategorin att växa, en kategori som Motorola är en av de ledande företagen i. Så vi är väldigt entusiastiska över den faktiskt, vi kommer att tjäna på Apple Watch.

Var är Motorola om fem år?

– Det är en väldigt bra fråga. Jag vill helst inte tala högt om mina önskningar. Vi är ett ganska ödmjukt företag – vi vet var vi befinner oss. Vi vill såklart växa, och vi har en bra ägare just nu som kan hjälpa oss att göra det. Jag tror det handlar om att inte glömma bort att det handlar om kunderna. Om du låter dig distraheras av storslagna visioner om framtiden är det lätt att tappa fokus.

2015 har börjat bra för oss, och 2014 var fantastiskt. Nu handlar det om att bygga vidare på det och behålla båda fötterna på jorden. Vi har fortfarande lång väg att gå, vi är ett väldigt litet företag när det gäller marknadsandelar. Vi har mycket kvar att göra.