Nu fungerar Apples digitala tjänster igen efter driftstörningar som varade i 11 timmar. Apple uppger att orsaken var interna tekniska problem.
Under onsdagen drabbades Apples molntjänster av omfattande driftstörningar som gjorde det omöjligt att ladda hem appar eller annat material.
Nu rapporteras alla tjänster åter vara i drift, efter problem som varade i närmare 11 timmar. Apple har gjort ett uttalande till den amerikanska tv-kanalen CNBC:
"Vi ber om ursäkt till våra kunder som har upplevt problem med Itunes och andra tjänster den här morgonen. Orsaken var ett internt DNS-problem på Apple. Vi arbetar på att göra alla tjänster tillgängliga för kunder så snart som möjligt, och vi tackar alla för deras tålamod."
Itunes och tillhörande tjänster är en stor inkomstkälla för Apple och genererade enligt den senaste kvartalsrapporten 4,8 miljarder dollar i intäkter. Detta inkluderar försäljning från företagets alla digitala butiker, samt intäkter från Apple Care och Apple Pay. Det motsvarar ungefär 41 miljarder svenska kronor.
Enligt analytikern Horace Dediu på Asymco köptes IOS-appar för 500 miljoner dollar under den första veckan i januari 2015. Räknat på det kan driftstörningarna ha kostat Apple närmare 33 miljoner dollar enbart i utebliven app-försäljning.
Driftproblemen verkar dock ha omfattat fler tjänster än bara Itunes och App Store. Enligt en rapport på Twitter var även Apples betalsystem i de fysiska butikerna drabbat, vilket tvingade personalen att utföra betalningar med äldre pappersbaserade kortläsare.
Den totala kostnaden för driftstörningnarna är därmed troligtvis betydligt högre. Till det kommer givetvis frustration och missnöje från alla Apples kunder som inte kunde komma åt sin musik i Icloud eller uppdatera sina appar.