I USA genererar strömmande musiktjänster för första gången mer intäkter än försäljningen av cd-skivor, men i Sverige är strömmande musik sedan länge dominerande. Vad gäller fysiska medium är det bara ett som växer.
En allt större andel av musikbranschens inkomster kommer från strömmande musiktjänster. I USA drog strömmande musik för första gången in mer pengar än försäljningen av cd-skivor förra året. Enligt RIAA (Recording Industry Association of America) ökade intäkterna för strömmande musiktjänster med 29 procent under 2014 jämfört med året innan, till 1,87 miljarder dollar eller cirka 16,2 miljarder kronor. Samtidigt sjönk intäkterna för cd-försäljning med 12,7 procent till 1,85 miljarder dollar, motsvarande 16 miljarder kronor.
Totalt sett är försäljningen av cd-skivor och annan fysisk media som singlar och vinylskivor fortfarande något större än strömmande musik. Fysisk media står för 32 procent av marknaden, mot 27 procent för strömmande musiktjänster.
Störst kassako i USA är fortfarande digital nedladdning, som står för 37 procent av musikindustrins totala intäkter eller 2,57 miljarder dollar (22,2 miljarder kronor). Nedladdningar minskade något, och strömmande musiktjänster spås bli den största inkomstkällan för musikbranschen inom några år.
I Sverige ser siffrorna helt annorlunda ut. Här är strömmande musik den största inkomstkällan sedan 2012, och stod under 2014 för drygt 79 procent med intäkter på 787,5 miljoner kronor. Detta enligt siffror från IFPI (International Federation of the Phonographic Industry).
Cd-försäljningen minskade under året med nästan 33 procent och står endast för 15 procent och 151,9 miljoner kronor av den totala försäljningen. Digitala nedladdningar har i Sverige aldrig blivit en stor faktor, och stod under 2014 endast för 3,8 procent av marknaden, med intäkter på 37,9 miljoner kronor.
När det gäller fysisk media fortsatte försäljningen av vinylskivor att öka stort, både i Sverige och USA. Amerikanska kunder köpte vinylskivor för 315 miljoner dollar under året, motsvarande 2,7 miljarder kronor. Vinylskivan står nu för 4,5 procent av marknaden viket är en ökning med 49 procent jämfört med 2013.
I Sverige såldes vinylskivor för 20,7 miljoner kronor vilket är en ökning med 45,6 procent. Vinylskivan står nu för 2,1 procent av den totala musikförsäljningen.