EU vill sudda ut gränserna mellan länder vid köp av digitala varor, och på andra sätt upprätta en heltäckande digital marknad inom EU.
Europeiska kommissionen har lagt fram en ny strategi för hur en "digital inre marknad" ska skapas inom EU. Målet är att handel med digitala varor och tjänster inte ska hindras av nationsgränser, utan hela EU-området ska vara en enda marknad i den digitala världen.
315 miljoner EU-medborgare använder internet varje dag, men de flesta varor och tjänster är begränsade till ett visst land. EU-täckande tjänster står för endast 4 procent av den digitala marknaden, enligt EU-kommissionen. En digital inre marknad i EU kan skapa upp till 340 miljarder euro i tillväxt, motsvarande 3,1 biljoner kronor och skapa hundratusentals nya jobb. Kommissionens vice ordförande Andrus Ansip säger i ett pressmeddelande:
– Bort med alla hinder och gränser som blockerar oss online. Folk måste ha möjligheten att röra sig fritt över gränserna på nätet precis som offline. Innovativa företag måste få hjälp att växa i hela EU, så att de inte förblir låsta till sin hemmamarknad. Detta kommer att vara en tung uppgift hela vägen, men vi behöver en ambitiös start. Det är på tiden att Europa drar full nytta av den digitala tidsåldern: bättre tjänster, mer delaktighet och nya arbetestillfällen.
Europeiska kommissionen har fastslagit tre huvudområden där åtgärder ska ske under mandatperioden. Det första går ut på att konsumenter och företag ska få bättre tillgång till digitala varor och tjänster. Här ingår bland annat att EU ska få gemensam konsumentlagstiftning, avtalsregler och lägre fraktkostnader vid beställning på nätet.
Dessutom ska förenklade momsregler införas, upphovsrätten moderniseras och de geografiska gränserna ska suddas ut vid digital handel så att ett lands tjänster lättare ska kunna erbjudas i hela EU.
Det andra huvudområdet syftar till att skapa förutsättningar för att digitala tjänster och nät ska kunna blomstra. Detta ska ske genom investeringar i nya nät och annan infrastruktur, inte minst en samordnad satsning på utbyggnad av 4G-nät.
Här ingår också ett arbetete för att stärka konsumenters förtroende för nättjänster genom att anta en förordning om uppgiftsskydd på nätet, och överlag ge bättre insyn i hur nättjänster hanterar personuppgifter. Olagligt innehåll ska också lättare kunna tas bort.
Det tredje huvudområdet är att bygga upp en europeisk digital ekonomi, genom att skapa gemensama standarder och även hjälpa industrisektorn att investera i ny teknik som gör den mer digital. Både näringsliv och samhälle ska också uppmuntras att dra nytta av internets stora insamling av data och molntjänster för att bli mer konkurrenskraftiga i den digitala åldern.
Den målsättning som nu tagits fram är bara ett första steg, och ska följas av en mer detaljerad övergripande strategi för EU:s digitala inre marknad som ska presenteras av kommissionen i maj.