Amerikanska justitiedepartementet undersöker Apples metoder för att skriva avtal med skivbolagen om sin kommande strömmande musiktjänst.
#Apple väntas snart lansera en strömmande musiktjänst som är en omarbetad version av #Beats Music som köptes förra året för 3 miljarder dollar, i dagens växelkurs motsvarande cirka 25 miljarder kronor.
En viktig del i utvecklandet av en ny tjänst är avtal med skivbolagen, och nu rapporteras Apple utöva tuffa förhandlingar i syfte att försvåra för konkurrenter som #Spotify och Youtube. Detta enligt The Verge som också skriver att det amerikanska justitiedepartementet och handelskommisionen nu undersöker Apples affärsmetoder.
Justitiedepartmentet har redan intervjuat flera högt uppsatta personer i musikindustrin, och Apple uppges använda sitt inflytande i branschen för att bland annat uppmana skivbolagen att förbjuda gratis strömning av musik.
Tjänster som Spotify har ungefär 60 miljoner lyssnare, men bara cirka 15 miljoner av dessa betalar för ett abonnemang. Resten använder ett gratisabonnemang där musiken med jämna mellanrum avbryts av reklam. Det är sådana alternativ som Apple nu vill att skivbolagen ska neka.
Om tjänster som Spotify tvingas ta bort sina gratisabonnemang skulle det kunna locka många kunder till Apples tjänst, som också tros få en stor andel exklusivt innehåll. En källa inom musikbranschen säger till The Verge:
"De är kallblodiga och skoningslösa, hela vägen upp till Tim Cook."
Apple ska också ha erbjudit skivbolaget Universal att matcha den licenskostnad som Youtube betalar för musik som förekommer i videor, mot att Universal vidtar åtgärder för att ta bort musiken.
Efter en fällande dom i det uppmärksammade målet om e-böcker har justitiedepartementet placerat inspektören Michael Bromwich på Apples campus. Det är dock oklart om han deltar i den nuvarande undersökningen. Apple har sedan tidigare överklagat e-boksdomen.
Slutligen rapporterar New York Post att EU:s konkurrenskommission också utreder Apple och andra betaltjänster för strömmande musik. Misstanke finns att betaltjänsterna samarbetar med skivbolagen för att sätta stopp för gratisabonnemang för strömmande musik. Flera tjänster och skivbolag har fått formulär från EU med frågor gällande eventuella avtal med Apple. En källa från musikbranschen säger till tidningen:
"Det finns en oro i inudstrin att Apple med sin enorma marknadsandel, sin starka distribution och enorma kraft gällande prissättning och marknadsföring kan ha en orättvis konkurrensfördel. De [EU] oroar sig över att stora amerikanska bolag använder sitt inflytande i Europa."
Tidigare har 99mac rapporterat att Apple strävat efter att sätta ett lägre pris på sin tjänst än sina konkurrenter, som oftast tar 99 kronor i månaden. Detta ska dock inte ha gått att få igenom hos skivbolagen.
Apple väntas lansera sin nya musiktjänst i samband med utvecklarkonferensen WWDC som inleds den 8 juni.