Namnet Skype är alltför likt namnet på mediaföretaget Sky. Det slår EU-domstolen fast i en dom.
Tvisten mellan webbtelefonitjänsten Skype och det brittiska mediaföretaget Sky har pågått sedan 2006 då Sky anklagade Skype för varumärkesplagiat. Sky hävdade att det finns risk för förväxling mellan de två varumärkena och vände sig till OHIM, EU:s varumärkesmyndighet för harmonisering inom den inre marknaden.
OHIM höll med Sky och fann att förutom namnet så kunde också Skypes logotyp leda tankarna till Sky. Ärendet har varit uppe hos myndigheten två gånger med samma utfall.
Microsoftägda #Skype har inte gett upp hoppet och överklagade till EU-domstolen som kom med sin dom under tisdagen. Inte heller här får Skype gehör för sina invändningar, domstolen tycker det finns tillräckligt med likheter mellan de två varumärkena. I ett uttalande skriver domstolen:
"Domstolen har avfärdat Skypes överklagan och genom detta bekräftat att det föreligger en risk för förväxling mellan varumärkena Skype och Sky."
Att Skypes logotyp är molnformad skapar associationer till ordet "Sky" och domarna hävdar att logotyperna inte existerat tillräckligt länge samtidigt för att utesluta risken för förväxling.
Skype kan fortfarande överklaga beslutet ytterligare ett steg, i sådana fall till EU:s högsta instans.