Den nya versionen av rymdspelet Elite finansierades genom Kickstarter, och kommer nu till Mac.
När utvecklaren David Braben bestämde sig för att göra en modern uppföljare till succéspelet Elite sökte han finansiering genom Kickstarter. Det nya spelet, kallat Elite: Dangerous, blev en av den mest framgångsrika Kickstarter-kampanjen någonsin och över 1,5 miljoner pund samlades in, motsvarande 19,5 miljoner kronor.
Spelet släpptes för pc i december 2014, och nu finns även versionen för Mac tillgänglig via Steam eller utvecklarens egen webbplats.
Elite: Dangerous är det fjärde spelet i serien, vars första del kom 1984. Elite programmerades av David Braben och Ian Bell direkt i maskinkod och assembler. Spelet kom först till datorerna BBC Micro och Acorn Electron, men portades snart till alla möjliga plattformar, inklusive Apple II, Commodore 64, Atari ST och Amiga. Spelet blev en stor framgång bland både kritiker och konsumenter, och 1993 kom uppföljaren Frontier: Elite II vilket följdes av Fronter: First Encounters 1995.
Liksom tidigare delar i serien handlar Elite: Dangerous om att upptäcka galaxen genom att ta kontrollen över ett av de många rymdskepp spelet erbjuder. Det finns inget särskilt mål, utan det är helt upp till spelaren att agera lagligt genom aktiviteter som handel och prisjakt, eller olagligt genom exempelvis piratverksamhet.
Spelet innehåller smått otroliga 400 miljarder solsystem, av vilka ungefär 150 000 är skapade utifrån befintlig astronomisk data. Resten av solsystemen genereras automatiskt utifrån vetenskapliga modeller. Elite: Dangerous är också det första spelet i serien med fullt stöd för multiplayer, och galaxen är fylld av andra spelare. Det går dock också bra att spela enskilt.
Förutom att programmera gigantiska spelvärldar är David Braben också en av grundarna av Raspberry Pi Foundation som tillverkar små och billiga enkortsdatorer. Han har också tilldelats den brittiska imperieorden för sina insatser i Storbritanniens dator- och spelindustri.