Att benämna något för Iphone-dödare har nästan blivit samma sak som att ropa varg. I själva verket gynnar telefonens framgångar inte bara Apple, utan också konkurrenterna.
Med kaffekoppen inom räckhåll gör jag som alltid i starten av arbetsdagen – surfar runt för att se vad som är nytt sedan sist. Det första som fastnade var en text från analytikern Horace Dediu som verkligen slår huvudet på spiken.
Dediu skriver på Asymco om Iphone-dödare och hur det inte tycks ske något dödande, snarare tjänar också Apples konkurrenter på telefonens framgångar. Jag nickar instämmande och tar en ny slurk kaffe för precis så är det ju.
Det finns miljontals träffar på Google på Iphone-dödare om man är engelskspråkig, och ett större antal också på svenska, men sanningen är den att Apples konkurrenter också i många fall är samarbetspartners som får ta del av intäkterna som ekosystemet runt Iphone genererar. Google och Samsung är två bra exempel.
Iphone-kunderna är flitiga användare av Googles tjänster och står för en betydande del av intäkterna. Google betalar också i sin tur en rejäl summa pengar för att vara sökmotorn i Safari.
Samsung har med hjälp av Googles Android och en gigantisk marknadsföringsbudget blivit en av de största spelarna på marknaden, och även om de numera är under hård konkurrens från uppstickare som Xiaomi så har de fler ben att stå på. Apple är en av Samsungs största kunder när det gäller inköp av komponenter.
Nästa företag på tur som hoppas på att krama lite vinst ur Iphone-sagan är Microsoft som numera satsar stort på molntjänster och appar till IOS.
Jag är en av hundratals miljoner Iphone-användare och jag hoppas att vi har hört den siste pojken ropa varg. Jag tror inte att det någon gång under de åtta åren som Apple gjort telefoner varit möjligt att döda dem genom att släppa en konkurrerande enhet. Istället tycks det ju snarare som att både partners och konkurrenter tjänar på Iphone. Ja, hela industrin till och med.