Apples nya musiktjänst får sociala funktioner

Apples nya strömmande musiktjänst kommer troligtvis att heta Apple Music, och erbjuda sociala funktioner där artister kan marknadsföra sig.

Apple väntas snart lansera en ny strömmande musiktjänst baserad på #Beats som köptes förra året. Enligt en ny rapport från den vanligtvis välunderrättade Mark Gurman på 9to5mac kommer tjänsten troligtvis att heta kort och gott #Apple Music.

Vidare uppges tjänsten innehålla sociala nätverksfunktioner för artister, som från sina egna sidor kan marknadsföra ny musik, och även album från andra artister. Artister kan också lägga upp smakprov från låtar, foton, videoklipp och annan information.

På många sätt påminner de sociala funktionerna om den misslyckade satsningen Ping, som för några år sedan gav sociala funktioner i Itunes. I Apple Music kommer användare genom sina befintliga Itunes-konton gilla och kommentera på artisternas sidor, men till skillnad från Ping kommer de inte att ha egna sidor.

De sociala funktionerna uppges vara en av huvudfunktionerna i den nya tjänsten, men det ska också gå att dölja aktivitet från artister för användare som inte vill ha det. Detta visar en skärmbild från en betaversion av IOS 8.4. De sociala funktionerna ska gå att komma åt från både IOS och Mac-versionen av Apple Music, liksom från Android.

Enligt Gurman kommer Apple Music att integreras i den nydesignade appen Musik i IOS 8.4, och användare av den befintliga tjänsten Beats Music kommer att kunna överföra sina musikbibliotek. Både Itunes Match och Itunes Radio uppges också finnas kvar även i framtiden, trots att en del av funktionerna kommer att överlappa med Apple Music. Itunes Radio kommer också att få nya funktioner och komma till fler länder.

Den nya musiktjänsten är tänkt att presenteras i samband med öppnandet av årets utvecklarkonferens WWDC den 8 juni. Enligt 9to5mac lanseras den dock inte förrän i slutet av månaden.