En första expansion till strategispelet Civilization: Beyond Earth kommer i höst, och utlovar flera spelmässiga förändingar.
Beyond Earth tog spelserien Civilization ut i rymden, och rekommenderades av 99mac:s redaktör tack vare en tät stämning i spelet. Det fick dock viss kritik för att under ytan inte tillföra särskilt många förändringar mot spelupplägget i Civilization 5.
Nu har utvecklaren Firaxis och distributören 2K Games annonserat att en första expansion till spelet kommer att släppas i höst. Den heter Beyond Earth: The Rising Tide och utlovar flera nya spelmekaniker som ska särskilja Beyond Earth mer från sina jordbundna föregångare.
Som namnet antyder fokuserar expansionen till stor del på havet och kommer att erbjuda nya havsmonster, resurser och vattenburna enheter. Just havsmiljöerna var annars något av ett förbisett område i Beyond Earth, men det ska nu ändras med möjligheten att bygga hela kolonier och städer på den främmande planetens oceaner.
Rent grafiskt ska världshaven också se bättre ut än någonsin. I en telefonintervju med Financial Post säger David McDonough på Firaxis:
"Det finns nya renderings- och skuggkombinationer så att du kan se genom havsytan ner till botten, både i grunt och djupt vatten och i över djuphavsgravar. Du ser resurser, terräng och varelser som lever där nere. Det har verkligen blivit mer levande. Nu är hela planeten ett levande och dynamiskt ställe."
Det saltdoftande temat är dock inte de enda nyheterna som expansionen för med sig. McDonough säger att The Rising Tide är tänkt att förändra grundspelet rakt igenom. Inte minst kommer fyra nya fraktioner att introduceras. Han säger om en av dem:
"Vi ville introducera ledare och fraktioner som är mer radikala. Al Falah-skeppen fryser inte ner sin besättning. De sover inte. Istället är det generation-skepp, och de har huserat flera generationer av mänskligheten innan de anlände till den nya världen. Dessa människor har aldrig sett Jorden, eller någon annan planet. De har bara levt i rymden. Deras perspektiv på vad en planet innebär, och att ha makt, och att tävla om området på en planet, är väldigt annorlunda och radikalt jämfört med de andra fraktionerna."
Diplomati-systemet ska också få en välbehövlig uppdatering. Spelets datorstyrda ledare kommer nu att tilldelas en uppsättning egna karaktärsdrag, som dessutom utvecklas i takt med att spelet fortlöper. Dessa drag påverkar hur ledaren bemöter spelaren och hur denne reagerar. Om en ledare exempelvis gillar handel kommer spelaren att få ökad respekt om denne har satsat på att bygga handelsrutter.
Slutligen har det i Beyond Earth centrala Affinity-systemet förändrats. I grundspelet fanns det tre inriktningar att välja mellan, men nu går det också att leda sin fraktion mot en hybrid av två inriktningar. Detta har också lett till att de teknologier som kan utforskas har ombearbetats för att bibehålla balansen mellan de olika inriktningarna. Givetvis tillkommer också flera nya specialenheter för att matcha de nya inriktningarna. McDonough säger:
"Mycket av vad du ser i den här expansionen är vårt svar på feedback som vi fått från våra fans. [..] Det är en enorm expansion. Massor av nytt innehåll och spelmässiga koncept. Det är till alla våra fans."