Spotify satsar stort på marknadsföring genom ett omfattande samarbete med kaffekedjan Starbucks, där personalen får Spotify-konton och styr musiken i butikerna.
Den svenska strömmande musiktjänsten Spotify meddelar idag att de inleder ett omfattande samarbete med den amerikanska kaffekedjan Starbucks. Avtalet sträcker sig över flera år och sammankopplar Starbucks över 7 000 amerikanska butiker med Spotifys tjänster.
Som en del av samarbetet kommer samtliga av Starbucks 150 000 butiksanställda i USA att få ett gratis Spotify Premium-konto. De anställda kommer därefter att kunna styra musiken som spelas i butikerna. Även kunder som deltar i Starbucks bonusprogram kommer att kunna påverkar musiken genom att bidra till särskilda spellistor, som sedan finns tillgängliga genom Starbucks egen mobilapp.
Spotifys användare kommer också kunna tjäna poäng genom olika aktiviteter som sedan kan växlas in mot drycker på Starbucks. Detta är första gången som Starbucks bonusprogram kopplas samman med en tredje part. Spotifys vd Daniel Ek säger:
"Starbucks har en rik musikhistoria och kunder som är passionerade musiklyssnare, vilket gör oss oerhört stolta över att vara deras partner."
Samarbetet kommer inledningsvis att begränsas till USA, men ska inom kort också nå Kanada och Storbritannien. Trots att Spotify i grunden är ett svenskt företag väntas samarbetet inte nå Sveriges Starbucks-butiker. Idag finns Starbucks på tio platser i Sverige, men administreras av licenstagaren UMOE Restaurants.