Det har gått riktigt bra för spelet Leo's Fortune i App Store. På plats i Malmö tipsar utgivarna om vad man ska tänka på för att lyckas med ett eget premium-spel.
Leo's Fortune är ett populärt spel i App Store med rötter i Göteborg som fått fin kritik. Det kostar pengar direkt och är i övrigt helt fritt från köp inuti appen eller reklam, vad som brukar kallas för ett premium-spel. Med miljontals användare har spelet toppat listor över betalappar i 20 länder och lyfts fram av Apples redaktörer i ännu fler. Det är ingen underdrift att säga att det är ett framgångsrikt spel.
99mac är på plats i Malmö för #Nordic Game Conference och ikväll har spelet chansen att vinna ytterligare ära och berömmelse då det är nominerat i flera kategorier i Nordic Game Awards som avgörs ikväll.
Också på plats i Malmö är Jesse Divnich från företaget Tilting Point som är utgivare av Leo's Fortune. Under ett seminarie delade han med sig av flera tips på saker du bör göra och tänka på om du vill släppa ett eget premium-spel.
Det här är en viktig om än självklar poäng. Lägg tid på att ta fram ett spel som är kul och bra. Med ett bra spel på gång är det dags att tänka på resten.
Med ett bra spel att visa upp för världen räcker det inte att bara mejla några recensenter och hoppas på det bästa. Ha en ordentlig marknadsföringsplan och satsa. Åk på mässor, skriv på forum, besök recensenter personligen och visa upp vad som är fantastiskt med ditt spel.
Apple lyfter gärna fram premium-spel eftersom de ofta erbjuder spelarna en bättre upplevelse. Försök få till en bra relation med dem. Visa dem ditt spel, trailers och hur du tänkt marknadsföra det. Var snabb på att implementera nya Apple-tekniker som de kan lyfta fram i App Store. Om de hör av sig och vill ha något material – släpp allt och lämna in det. Att vara snabb och samarbetsvillig gör det mer troligt att de lyfter fram ditt spel i App Store.
När du planerar och tar fram ditt spel, tänk långsiktigt. Fundera på om du ska göra säsongsuppdateringar, om du ska släppa uppföljare eller expandera det befintliga spelet.
Se till att du lägger möda på din ikon. Det är det första som spelarna möter. Det behöver inte kosta mycket pengar att göra en undersökning där du testar olika alternativ på användare. Uppdatera den i samband med exempelvis en säsongsuppdatering kring jul.
Relaterat till det här, bör du också lägga möda på din sida i App Store.
Leo's Fortune kostar 49 kronor, men då och då sänker de priset för olika kampanjer. Ha en anledning för prisänkningen. Exempelvis körde Leo's en framgångsrik rea i samband med att de firade ett år. Genom att sänka priset för ett tag når spelet ut till nya användare som i sin tur sprider kännedomen om ditt spel till andra. Använd också dina promo-koder för att bjuda in människor att testa spelet.
Dina spelare har betalat för ditt spel och kommer att vara extra kritiska. Se till att de kan nå dig på ett enkelt sätt innan de lägger ut negativa omdömen.
Mjuklansera ditt spel. Välj ett litet land och se till att ett antal spelare börjar använda ditt spel. Följ hur de gör noga, hur länge spelar de, var slutar de. Är något för lätt eller för svårt? Justera ditt spel därefter. Ett alternativ kan vara att bjuda in ett antal personer att betatesta.
Läs vår artikelserie om hur du kommer igång med IOS-utveckling. Det finns än så länge två delar som du hittar nedan.