Sybo Games förra spel har laddats ned över 450 miljoner gånger, och nu hoppas den danska studion på vidare framgångar med Blades of Brim. Men spelglädjen är det viktigaste, säger spelets utvecklare.
Spelet Subway Surfers lanserades 2012 och har blivit ett av de mest populära exemplen på spelgenren "endless runner", det vill säga ett plattformsspel som hela tiden rör sig framåt och aldrig tar slut. Spelet har laddats ner över 450 miljoner gånger, och under #Nordic Game Conference i Malmö presenterar nu utvecklaren Sybo Games uppföljaren. Det nya spelet Blades of Brim ska utveckla och fördjupa genren och samtidigt ge alla fans av Subway Surfers mer av det goda. 99mac har provspelat Blades of Brim och pratade samtidigt med de två upphovsmännen.
Sylvester Rishøj Jensen och Bodie Jahn-Mulliner är skaparna av Subway Surfers, och även grundarna av Sybo Games som idag har ungefär femtio anställda. Bolaget är helt byggt på framgångarna med Subway Surfers och förlitar sig inte på kapital utifrån. Enligt Bodie Jahn-Mulliner har de lagt undan kapital för att hålla företaget vid liv i tio år utan att göra ett nytt spel.
Studion ligger dock inte på latsidan. Den 4 juni lanseras Blades of Brim som ska följa upp succén med Subway Surfers. Det är fortfarande fråga om en "endless runner", men med helt nya karaktärer, världar och spelmekaniker. Mer av allt, helt enkelt. Sylvester Rishøj Jensen säger:
– För oss är det fantastiskt att få skapa nya karaktärer och världar. Vi är båda födda 1982 och växte upp med figurer som Turtles och Transformers. Nu gör vi våra egna.
Mycket av utmaningen har varit att göra Blades of Brim både enkelt att lära sig för nykomlingar, och samtidigt erbjuda genre-veteraner nya utmaningar. Jämfört med sin föregångare innehåller det nya spelet mer interaktioner med både datorstyrda vänner och fiender, och nya rörelser som att springa på väggar. Bodie Jahn-Mulliner säger:
– Några fans kontaktade oss och sa i princip "tack för Subway Surfers, men nu är jag klar". De hade låst upp allt, köpt allt och upptäckt allt. Blades of Brim är lite av en gåva till dessa människor.
Mängden innehåll för samlare är smått hissnande med massor av vapen, rustningar, riddjur och nya karaktärer att låsa upp. Eller skaffa via köp inuti appen för de som är otåliga. Spelet blir dock gratis att ladda ned, och det är fullt möjligt att låsa upp allting utan att betala någonting.
Både Jahn-Mulliner och Rishøj Jensen understryker att det viktigaste är att erbjuda ett spel som är roligt, och som människor faktiskt vill spela. Inga finansieringsmodeller får komma ivägen för det. Du kommer aldrig behöva sluta spela för att du inte har betalat, lovar utvecklarna.
Sybo Games uttalade uppdrag är att kämpa mot tråkiga spel och ful grafik, något som hittills verkar ha tjänat dem väl. De båda grundarna säger sig ha planer på att uppdatera sitt nya spel under lång tid framåt, men redan har de också helt nya projekt på gång. Entusiasmen är påtaglig, och inget tillfälligt försäkrar Sylvester Rishøj Jensen. Han säger:
– Direkt när Iphone kom 2007 kände vi att det var på den här plattformen vi ville göra spel. Under 80- och 90-talet fanns det massor av bra datorspel, men sedan hände något med branschen. På mobiler tror jag många upplever en nytändning.