Snake Rewind lovar en resa längs minnenas allé, men sviker löftet på grund av dålig kontrollförmåga och andra irritationsmoment.
Snake är tillbaka på våra mobiler, men någon chans att det ska bli samma fenomen som under Nokias storhetstid föreligger knappast. Inte minst därför att upphovsmannen Taneli Armanto den här gången konkurrerar på en betydligt större arena. Bara på IOS finns nuförtiden spel i alla tänkbara genrer och olika djup. En stor anledning till att vi gillade Snake handlade ju troligtvis om att det inte fanns så många andra alternativ på mobiler som Nokia 5110.
Men Snake Rewind är heller inte ett bra spel, särskilt inte i jämförelse med originalet. Visst ser det fint ut med sina krispiga neonfärger och visst låter det bra med sina svepande retrotoner och lagom gnissliga "dataljud" som effekter. Men när den första nostalgin lagt sig (det går ganska snabbt) återstår inte mycket av charmen från 1998.
Min första frustration med spelet är att Snake Rewind totalt missbrukar telefonens inbyggda vibration. Det är en sak att telefonen vibrerar när ormen åker in i en vägg eller krockar med sig själv, men här vibrerar telefonen vid varje sväng, något som för mig blir outhärdligt efter ungefär tio sekunder. Det går att stänga av funktionen, men då vibrerar den inte alls.
Det finns ett klassisk läge att låsa upp, som lovar att ta mig tillbaka till tiden av upplösningen 240 x 320 pixlar och fyra färger. Men detta är den sista nivån i spelet, och för att komma dit måste jag först kämpa mig igenom nio andra världar, eller betala. För tillfället är jag på värld två, och har tröttnat.
Det är dessutom inte i första hand utseendet jag saknar från originalet, utan de enastående kontrollerna. Inför nylanseringen på moderna smarta telefoner fruktade jag att kontrollen av ormen inte skulle göra sig särskilt bra på tryckskärmar, och mina farhågor har visat sig stämma. Kontrollerna stjälper det här spelet och gör alla andra förtjänster det har meningslösa.
Det finns två sätt att styra ormen, antingen genom att svepa på skärmen eller genom att trycka. Svepning fungerar inte alls, och kanske var femte gång slingrar sig ormen åt totalt motsatta hållet än vad jag hade tänkt. Trycka på skärmen går bättre, och liknar mer styrningen från det gamla spelet. Där fanns det dock fysiska knappar som var placerade ur vägen från själva bildskärmen. På Iphone händer det att jag skymmer min egen framfart med fingrarna, och alldeles för ofta dör jag som en följd av att kontrollerna inte är tillräckligt exakta. Om jag kör in i en vägg med min orm vill jag att det ska vara mitt eget fel, inte spelets.
De som ändå är sugna på att testa lite Snake Rewind kan glädjas åt att appen är gratis, men erbjuder inköp av frukt i spelet som kan användas för att spola tillbaka tiden och underlätta framgång. För min egen del tog lusten att spela slut mycket snabbare än mitt startkapital av frukt, så jag riskerade aldrig att investera pengar.
Nä, köp en begagnad Nokia 5110 istället och upplev Snake som det ska upplevas.
Nokia 5110 var en av de första mobilerna med Snake, och lanserades 1998. Samma år släppte Microsoft operativsystemet Windows 98, sökjätten Google grundades och Apple lanserade den första versionen av datorn Imac.
Musiklistorna toppades av Britney Spears succélåt Baby one more time, biobesökarna köade för att se filmen Armageddon och på tv gick fortfarande serier som Arkiv X och Skärgårdsdoktorn.