Firaxis följer upp succéspelet Xcom: Enemy Unknown med en andra del som utlovar större variation och dynamiskt genererade banor.
2012 släpptes strategispelet Xcom: Enemy Unknown av studion Firaxis med distribution av 2K Games. En Mac-version kom i april 2013, och i juni samma år släpptes spelet också för IOS. En expansion kallad Enemy Within kom i juni 2014, och nu meddelar 2K games att en uppföljare är på gång.
Än så länge kallas spelet bara Xcom 2, och i ett pressmeddelande skriver 2K Games att en lansering sker i november. För Mac-versionen ansvarar Feral Interactive.
Det första spelet gick ut på att försvara jorden från en invaderande utomjordisk infiltrationsstyrka. I Xcom 2 som utspelar sig tjugo år senare är rollerna omvända, och spelaren måste bygga upp sin motståndsrörelse genom en kombination av att rekrytera soldater, utveckla ny teknik och utkämpa taktiska strider.
Bland nyheterna märks bland annat dynamiskt genererade banor som ska göra spelets stridsmoment mer varierande. Xcom 2 ska också ge spelare större möjligheter att ändra spelets innehåll och utseende med hjälp av moddar. Slutligen bjuder uppföljaren på fem nya soldatklasser och fler alienraser och olika fiender.