Apple Music lanserades under måndagen med ett starkt erbjudande till familjer. Nu säger den svenska streamingtjänsten Spotify att de planerar att prismatcha Apple.
Under måndagskvällen fick vi äntligen veta varför Apple köpte företaget #Beats. Jimmy Iovine klev upp på scen och introducerade den nya tjänsten #Apple Music. Tjänsten kommer erbjuda miljontals låtar, kuraterade spellistor, en global radiostation och ett sätt för artister och fans att mötas när den görs tillgänglig den 30 juni.
Det som verkligen sticker ut från vad som erbjuds från andra håll är Apples prissättning. Tjänsten kostar 9,99 dollar i månaden, vilket troligen kommer att motsvara 99 kronor i Sverige. Men för en familj bestående av upp till sex personer kostar tjänsten 14,99 dollar eller 50 kronor extra. Dessutom får användare testa tjänsten under tre månader gratis.
Svenska Spotify säger till The Verge att de hoppas kunna matcha Apple framföver. Jonathan Price, tjänstens globala chef för kommunikation säger:
"Vi har redan liknande familjeprissättning på vissa marknader och vi förväntar oss kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser överallt inom en nära framtid."
Sverige är ett av de marknader där Spotify erbjuder familjeabonnemang, men deras alterantiv är än så länge dyrare än Apple Music.
Apple Music | Spotify | |
---|---|---|
En person | 99 kr | 99 kr |
Två personer | – | 149 kr |
Tre personer | – | 199 kr |
Fyra personer | – | 249 kr |
Fem personer | – | 299 kr |
Sex personer | 149 kr | – |