Strömmande tjänster som Spotify och Rdio imponeras inte direkt av Apple Music, men hälsar sin nye konkurrent välkommen in i matchen.
Under måndagen presenterade Apple den nya musiktjänsten Apple Music efter flera månader av spekulationer och rykten. Apple Music är både en strömmande musiktjänst, en internetradiostation och ett socialt nätverk där artister kan kommunicera med sina fans.
Konkurrenterna reagerade inte direkt med häpnad. Under Apples event skrev #Spotifys vd Daniel Ek en föga entusiastisk kommentar på Twitter. Inlägget har sedan dess raderats, men Venturebeat har publicerat en bild av inlägget:
En annan konkurrent är #Rdio som grundades 2010 och finns i 85 länder. Efter nyheterna om Apples musiktjänst skickade Rdio ett uttalande till Business Insider där de välkomnar Apple in i matchen. Uttalandet kan översättas så här:
Välkommen, Apple. På riktigt.
Välkommen till den mest spännande och viktiga gränsen sedan den digitala musikrevolutionen började för sexton år sedan. Vi ser fram emot ansvarsfull konkurrens i de massiva försöken att göra musik lagligt tillgänglig för alla att avnjuta när som helst, var som helst.
Eftersom det vi gör ökar värdet av musiken genom att förbättra varje individs upplevelse av musiken de älskar.
Välkommen till arbetet.
Rdios meddelande refererar till en reklamannons som Apple själva publicerade 1981, där de välkomnade IBM in på pc-marknaden.