Efter ett öppet brev från Taylor Swift backar Apple, och meddelar att de kommer att betala artister för tjänsten Apple Music även de första tre månaderna.
Apples nya musiktjänst #Apple Music har kritiserats av artister för att det inte betalas ut någon ersättning för de första tre månaderna, vilken är gratis för kunderna. Villkoren har väckt rabalder främst bland mindre skivbolag och artister, men även Taylor Swift sällade sig till kritikerna i ett uppmärksammat blogginlägg i slutet av förra veckan. Swift skriver att orsaken till att hennes senaste album 1989 inte kommer att finnas på Apple Music beror just på att artisterna inte får någon ersättning under de första tre månaderna. Swift skriver bland annat:
"Men jag säger till Apple med all respekt, det är inte för sent att ändra den här policyn och ändra uppfattningen hos alla de i musikindustrin som kommer att påverkas stort av det här. Vi ber er inte om gratis Iphone. Var snälla och be oss inte att ge oss vår musik utan ersättning."
Taylor Swift tog tidigare bort sitt senaste album från den konkurrerande musiktjänsten Spotify. Då gällde saken Spotifys gratisabonnemang som låter kunder lyssna gratis mot reklamavbrott.
Taylor Swifts utspel verkar dock inte ha fallit för döva öron hos Apple. I en överraskande vändning meddelar Apple Music-chefen Eddy Cue via Twitter att Apple ändrat sig, och kommer att betala ersättning även under de första tre månaderna
I en intervju med Billboard berättar Cue att det var Swifts öppna brev som fick honom att ändra uppfattning i frågan. Eddy Cue säger:
"När jag vaknade i morse och såg vad Taylor hade skrivit, så underströk det verkligen att vi behövde en förändring. Det är därför vi har beslutat att vi nu kommer att betala artister under provperioden."