Google tar upp kampen med Spotify och försöker locka användare med en gratisversion av sin tjänst Google Play Music.
Alternativen för att lyssna på strömmad musik blir bara fler och fler. Tidigare i år lanserade Jay-Z tjänsten #Tidal och Apple släpper inom kort den nya tjänsten #Apple Music. I Sverige är #Spotify störst på marknaden med sina gratis- och ett betalabonnemang, men finns också på flera andra marknader så som USA.
Nu tar Google upp kampen med den svenska tjänsten och släpper en gratisversion av #Google Play Music. Sedan tidigare finns den tillgänglig utan reklam för 99 kronor per månad, men nu kommer också en reklamfinansierad version.
Gratisanvändarna kommer inte att ha full tillgång till musikbiblioteket utan kommer att kunna använda färdiga spellistor från Googles tjänst Songza. Spellistorna har teman för exempelvis bilkörning eller träning. Användare kan också söka på en artist, låt eller album och skapa en radiostation med liknade musik.
Gratisversionen lanseras först i USA där den finns att testa via webben redan nu. Nästa vecka får IOS- och Android-användare chansen att testa.