En radioreklam från Toyota använder Siri för att sätta förares telefoner i flygplansläge och påpekar farorna med att använda mobilen medan man kör.
Förare bör ha ögonen på vägen och inte på mobilen, men trots att de flesta känner till farorna är det få som stänger av mobilen när de kör. Toyota har tillsammans med reklambyrån Saatchi & Saatchi tagit fram en radioreklam som tar saken i egna händer och sätter telefoner som lyssnar i flygplansläge.
Radioreklamen sägs vara den första av sitt slag och använder det faktum att det går att röststyra en Iphone som är ansluten till laddning genom att säga "Hej Siri" (en funktion som måste aktiveras av användaren). Rösten i annonsen fortsätter med att sätta telefonen i flygplansläge och uppmanar lyssnaren att vara säker i trafiken.
Radioreklamen sändes "före semestern när de flesta svenskar flyttar till sina sommarhus och vägarna är fulla med bilar", enligt Saatchi & Saatchi som skriver om projektet på sin webbplats. En motsvarande reklam riktad till Android-användare sändes också där det motsvarande kommandot är "OK Google".