Det uppstickande taxibolaget Uber riskerar domstolsbeslut på att behöva betrakta sina chaufförer som anställda, vilket kan öka kostnaderna.
Företaget #Uber har rört om ordentligt i taxibranschen tack vare sitt koncept där användare själva via en app kan se vart chaufförerna befinner sig och vice versa. Tjänsten finns nu tillgänglig i mer än 200 städer.
Uber har dock fått kritik både från andra taxibolag och lokala myndigheter. En av frågorna är om Ubers chaufförer ska betraktas som anställda eller som oberoende samarbetspartners. Uber hävdar det senare, vilket låter de undvika dyra personalavgifter.
En domstol i Kalifornien slog dock förra månaden fast att en av Ubers anställda chaufförer var att betrakta som en anställd, och att Uber därmed var skyldig att ersätta peresonen för utgifter som skett i tjänsten, inklusive vägtullar och skatter. Om domen även får genomslag för andra chaufförer kan det leda till betydligt högre kostnader för Uber, som anlitar över en miljon förare världen över.
Nu propagerar den engelska fackföreningen GMB för ett liknande beslut i Storbritannien, rapporterar Engadget. GMB representerar professionella chaufförer i landet, och menar att Uber är skyldiga att erbjuda sina förare bland annat sjukförsäkringar, lagstadgade arbetsraster och betald semester. Advokatfirman Leigh Day har anlitats för att driva processen, och Nigel Mackay på firman säger:
"De är skyldiga att ta samma ansvar för sina förare som andra arbetsgivare gör för sina anställda."
Uber har däremot överklagat domen i Kalifornien, och motsätter sig processen i Storbritannien. En talesperson för Uber säger:
"En av huvudanledningarna till att förare använder Uber är för att de älskar att vara sina egna chefer. Som anställda skulle förarna behöva köra enligt bestämda skift, arbeta ihop till en bestämd timlön och förlora sin möjlighet att köra på annat håll. Verkligheten är att förare använder Uber på sina egna villkor: de bestämmer användandet av appen."