Marknaden för surfplattor fortsätter minska

Apple fortsätter att vara störst bland surfplattor, men ledningen minskar och hela marknaden krymper, enligt ett analysföretag.

Sedan #Ipad lanserades 2010 har Apple varit den ledande tillverkaren av surfplattor, men marknadsandelen har sjunkit jämfört med förra året, och marknaden i stort krymper. Det visar nya data från analysföretaget IDC.

Under det andra kvartalet 2015 skeppade Apple 10,9 miljoner Ipad-enheter, jämfört med 13,3 miljoner under samma period 2014. Vad gäller marknadsandel tappade Apple nästan tre procentenheter, från 27,7 procent till 24,5.

Konkurrenten Samsung är näst störst bland surfplattor, och upplevde en liknande trend under kvartalet. Från att ha skeppat 8,6 miljoner plattor under Q2 2014 till 7,6 miljoner samma period 2015. Samsungs marknadsandel gick ner från 18 procent till 17 procent.

Kinesiska Lenovo innehar tredjeplatsen med 2,5 miljoner skeppade enheter och en marknadsandel på 5,7 procent. Huawei och LG kämpar om fjärdeplatsen, där Huawei har en marknadsandel på 3,7 procent och LG 3,6 procent. Båda bolagen har skeppat 1,6 miljoner plattor avrundat.

Jämfört med förra året har dock båda företagen ökat ordentligt - inom segmentet surfplattor har Huawei och LG vuxit med 103,6 respektive 246,4 procent, samtidigt som hela marknaden krympt med 7 procent. Under Q2 2014 skeppades totalt 48 miljoner surfplattor, men Q2 2015 bara 44,7 miljoner.