Spotify är på väg att begränsa utbudet i sitt gratisabonnemang för att locka fler att skaffa ett premium-konto, efter press från skivbolagen.
Den strömmande musiktjänsten #Spotify planerar att begränsa utbudet i det abonnemang som är gratis mot reklamavbrott. Detta rapporterar Digital Music News som hänvisar till flera olika källor. Förändringarna skulle innebära att viss musik endast finns tillgänglig för de som har ett premium-konto för 99 kronor i månaden.
Läs även "Fler betalar för Spotify" Detaljerna om förändringarna går isär, men enligt vissa uppgifter kan ett nytt album erbjuda en eller två låtar för gratislyssning, men kräva ett betalabonnemang för att lyssna på hela albumet. Enligt en av källorna ska användare av gratisabonnemanget uppleva det som att de missar någonting, och inte bara att de utsätts för reklam.
Syftet uppges vara att locka fler användare att skaffa premiumtjänsten och börja betala för musik. Därmed skulle Spotify kunna öka sina intäkter vilket i förlängningen också hjälper de att locka de mest efterfrågade artisterna och konkurrera med nya tjänster som Apple Music och Tidal. Ett uppmärksammat exempel från tidigare i år är Taylor Swift, som tog bort sitt senaste album från Spotify.
Så tidigt som i början av 2016 kan Spotify införa de nya begränsningarna, vilket skulle ge bolaget tid att säkra nya avtal med skivbolag och artister. Det gäller dock att förhandlingarna går undan - 1 oktober i år upphör de nuvarande avtalen med de tre största skivbolagen Sony, Warner och Universal att gälla. Bolagen uppges nu sätta hård press på Spotify att driva konsumenterna mot mer intäktsbringande betalabonnemang.