Är hiphop inte favoritgenren är risken stor att Apples radiostation Beats 1 inte faller i smaken. Hiphop spelas mer än tre gånger oftare än poplåtar.
I slutet av juni lanserades den strömmande musiktjänsten #Apple Music och med den också radiostationen #Beats 1 som sänder dygnet runt från städerna Los Angeles, New York och London. Precis som med vanlig radio beror charmen mycket på vilken musik som spelas, och Beats 1 har redan från början kritiserats för att mestadels spela hiphop.
Nu finns statistik som stöder den uppfattningen. Quartz har analyserat all musik som spelats på Beats 1 under en månad från början av juli till början av augusti. Hiphop är med tydlig marginal den mest populära genren och fick sammanlagt 1 726 spelningar. Därefter kommer genrerna Alternativ och Electronic med 1 506 respektive 802 spelningar. På fjärde och femte plats kommer R&B och pop.
Vad gäller specifika artister har juli dominerats av The Weeknd som spelats 180 gånger, mycket tack vare sin hitlåt Can´t Feel My Face som bara den fått 107 spelningar. Även artisten Drake som gästade Apple på scen under WWDC är populär med 163 spelningar.
Hiphopen växte fram i Bronx i USA under mitten på 1970-talet och kulturen består huvudsakligen av de fyra "konsterna" Breakdance, Graffiti, DJ, MC ("Master of Ceremony" det vill säga rap och sång). En av de viktigaste personerna bakom hiphopens utveckling var Afrika Bambataa som uppmande gatugäng att göra upp i så kallade "rap battles" istället för att slåss. Andra viktiga pionjärer var Sugarhill Gang, Kool DJ Herc samt Grandmaster Flash & The Furious Five.
Under 1980-talet växte hiphopens popularitet och blev ett världsfenomen. Genren exploderade både kommersiellt och musikaliskt, och nya subgenrer uppstod så som Gangstarap och olika kombinationer med elektronisk musik. Hiphopen fick också en politisk dimension genom grupper som Public Enemy.
Tidningen National Geographic har kallat hiphopen "världens favorit-ungdomskultur" och i stort sett alla länder har en lokal hiphop-scen med distinkta kännetecken.