Apple-anställde Dr Dres första nya album på femton år har blivit en stor succé efter en vecka på företagets musiktjänst.
Nyligen skrev 99mac om att hiphop-artisten och numera Apple-anställde Dr Dre skulle släppa ett nytt album, sitt första på femton år. Nu har Compton A Soundtrack funnits tillgängligt på Apples musiktjänster en vecka, och har fått en stark öppning.
Albumet har strömmats tjugofem miljoner gånger på #Apple Music, och dessutom sålts nästan en halv miljon gånger genom Itunes Store. Detta rapporterar New York Times, som också skriver att detta kommer att säkra Dr Dre en andraplats på Billboards topplista för veckan.
Tidigare den här månaden meddelade Apple-chefen Eddy Cue att Apple Music på en månad hade lockat elva miljoner användare att påbörja sin gratis provperiod på tjänsten. Analytikern Russ Crupnick på Musicwatch säger:
"Elva miljonerär inte dåligt. Men det är inte ett spektakulärt nummer om du tänker på det stora antal Apple-användare som finns världen över."
Eldprovet för Apple Music blir dock när de första användares provperioder går ut och tjänsten börjar kosta pengar. Apples har precis inlett en marknadsföringskampanj för Apple Music med tre nya reklamfilmer som figurerar bland annat artisterna Kygo och James Bay. Exklusivt innehåll som Dr Dres nya album kan också bli en faktor för att locka användare.