Apple har en historia av internettjänster. En historia att inte lansera snabba, stabila och pålitliga sådana. Efter en dryg månad med Apple Music undrar 99mac:s Jakob Nilsson var hans spellistor tog vägen.
Kommer ni ihåg Mobileme? Apples uppsättning av nättjänster som ersatte det tidigare .Mac eller Itools, och som var föregångaren till dagens Icloud. Minns ni vilket liv det blev vid lanseringen 2008, med rapporter om dålig stabilitet, problem med synkronisering och i vissa fall även förlust av oumbärlig data som kontakter, epost och kalendrar. Då var det spännande att arbeta i butik hos en Apple-återförsäljare vilket jag gjorde på den tiden, med långa köer av frustrerade kunder som inte fick sina kalendrar att fungera ordentligt på sin nya dator.
Kommer ni ihåg när Apple lanserade sina egna karttjänster 2012? Minns ni vilket liv det blev vid uppdateringen till IOS 6 när pålitliga Googles kartor plötsligt var borta, och ersattes av Apples egna som ännu inte hade lärt sig var Göteborg låg, och som mer ofta än inte kastade ut gatunummer och platser som konfetti över kartan. Vid det laget hade jag flyttat till återförsäljarens supportdisk, och där ringlade köerna minst lika långa. En frustrerad kund slängde sin Iphone 4 på golvet eftersom han hävdade att den var värdelös nu.
Och kommer ni ihåg när Apple lanserade sin nya strömmande musiktjänst #Apple Music? MInns ni hur det inte riktigt gick att lägga till låtar, och hur spellistorna inte ville synkronisera mellan enheter, och hur hela tjänsten ibland kunde bestämma sig för att koppla ner. Jag har lämnat supportdisken bakom mig, men kan föreställa mig köerna.
Apple har helt enkelt en historia när det gäller att lansera snabba, pålitliga och stabila internettjänster. Eller snarare när det gäller att misslyckas med att lansera dem.
Värst är det på Mac där Apple Music är integrerad i den allt mer våldsamt kokande smältdegeln Itunes, en app som inte bara hanterar musik, film, tv och IOS-appar utan också synkroniserar bilder, poddradio, ljudböcker och annat till en Iphone för den som inte vill använda Icloud. Nu har Apple alltså dessutom mejslat in sin nya strömmande musiktjänst där, och programmet som inte fungerade bra innan fungerar knappast bättre nu.
Musikappen i IOS hanterar det hela något bättre, men även här plågas jag och många andra av låtar som trots appens glada försäkran inte blivit tillagda som de ska. Upptäcker jag en bra låt i Apple Music vill jag lägga till den i mitt bibliotek för att kunna höra på den igen. Om den inte dyker upp där kommer jag troligtvis inte komma ihåg att lyssna på låten igen. Då spelar det ingen roll hur bra musiktips Apple Music ger mig, eller hur välordnade och tilltalande spellistor jag blir rekommenderad.
Vid en jämförelse fungerar konkurrenten Spotify som en dröm. På Mac är det oerhört smidigt att upptäcka en låt, och sedan bara dra den till närmaste spellista eller skapa en ny. Och låten dyker upp där ögonblickligen, och stannar sedan där tills jag själv väljer att ta bort den. Den nya spellistan dyker dessutom upp på mindre än fem sekunder i IOS-appen och på webben.
Jag vet inte hur svårt det är att bygga strömmande tjänster. Det är säkert jättesvårt. Men om Spotify kan lyckas så förstår jag inte varför Apple, som badar i pengar och troligtvis har några av världens skickligaste dataingenjörer på sitt campus, inte kan lyckas.
Nå, det är fortfarande tidigt i matchen, och precis som med Mobileme/Icloud och Apples karttjänster hyser jag ingen tvekan om att Apple Music kommer att förbättras med tiden - förhoppningsvis blir det stor skillnad redan när IOS 9 och OS X El Capitan kommer i höst.
Men det gör inte situationen mindre frustrerande nu, och när ett företag är så stort och framgångsrikt som Apple följer också att sådana här lanseringar får stor uppmärksamhet - både av media och av kunder. En opålitlig tjänst svärtar ner företagets rykte, och det kan inga miljarder dollar ändra på.
Internettjänster så viktigt idag, på många sätt lika viktigt som hårdvara och mjukvara. Apple har alltid utmärkt sig genom att kombinera hårdvara och mjukvara till en väl fungerande enhet. Vi är nu långt inne i internetåldern, och Apple måste integrera denna tredje aspekt lika väl för att fortsätta vara industriledande. Varken Google, Microsoft eller Spotify kommer att vänta in dem.